مراحل زایمان سگ

باردار شدن سگ یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاقاتی است که برای این حیوانات و صاحبان آن‌ها رخ می‌دهد. از سوی دیگر با شنیدن این خبر، افرادی که از این موجودات مراقبت می‌کنند، از خود می‌پرسند که زایمان آن‌ها چطور پیش خواهد رفت؟ خوشبختانه سگ‌ها به طور غریزی کار خود را بلد هستند و به راحتی توله‌های خود را به دنیا می‌آورند. تنها کاری که شما باید انجام دهید، ایجاد محیطی مناسب برای سپری شدن مراحل زایمان سگ است.
به یاد داشته باشید که ماده سگ‌ها در طول مدت بارداری حتی نسبت به صاحبان خود نیز کمی بی‌اعتماد می‌شوند. بنابراین فراهم کردن محیطی امن و آرام در ایجاد حس آرامش در مادر و زایمان راحت او بسیار موثر است. در این مقاله به شرح پروسه زایمان سگ‌ها می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید. در مقالات سایت سرزمین سگ ها هر اطلاعاتی در رابطه با انواع سگ ها همچون سگ قدرجونی و سگ دوبرمن را می توانید به دست آورید. 

مراحل زایمان سگ دقیقا  چیست؟

مراحل زایمان سگ دقیقا چیست؟

سگ‌ها برای به دنیا آوردن توله‌های خود باید سه مرحله را پشت سر بگذارند. اگر هر یک از مراحل زایمان سگ به درستی صورت نگیرد، احتمال مرده یا ناقص متولد شدن توله‌ها وجود دارد.

  1. آماده سازی رحم
    ماده سگ در وهله اول رحم خود را برای عملکرد مناسب در طول زایمان آماده می‌کند. در این وضعیت زیر شکم و ناحیه رحم حیوان برای زایمان راحت‌تر دچار تورم می‌شود. در طول این مرحله سگ‌ها ممکن است احساس ناراحتی داشته و مدام از خود صداهایی دردناک در بیاورند. همچنین در این شرایط احتمال نفس نفس زدن یا لرزیدن حیوان نیز وجود دارد. این اتفاقات امری کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی شما در این باره نیست.
  2. فشار دادن رحم
    در مرحله دوم فشار دادن رحم برای خارج شدن توله‌ها شروع می‌گردد که این مرحله در حدود 12 الی 24 ساعت طول می‌کشد. در این زمان همزمان با بازگشت دمای رحم ماده سگ به دمای طبیعی، واژن نیز منقبض شده و مایعات خاصی از آن ترشح می‌شود.
    توله‌ سگ‌ها 20 دقیقه یکبار متولد می‌شوند، البته گاهی اوقات امکان به دنیا آمدن آن‌ها به صورت همزمان نیز وجود دارد. این موضوع برخی از توله‌ها را به دلیل اعمال فشار زیاد روی آن‌ها دچار مشکل می‌کند. همچنین در صورتی که وقفه‌ای طولانی بین زایمان توله‌ها رخ دهد، دستشویی کردن ماده سگ امری ضروری است. اگر مدت زمان زایمان بیشتر از 4 ساعت طول کشید، باید حتما دامپزشک خود را مطلع سازید.
  3. تولد توله ها
    در این مرحله باید تمام توله سگ‌ها متولد شده باشند. در این شرایط اگر ماده سگ هنوز در جای خود باقی مانده و مشغول لیسیدن واژن خود است، احتمالا مشکلی وجود دارد. از این رو بهتر است که از دامپزشک کمک گرفته و با کمک او توله را از رحم مادر خارج کنید. در این گام از مراحل زایمان سگ، احتمال لرزیدن شدید مادر وجود دارد که این امر موضوعی طبیعی است. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات و خرید سگ مولد با کارشناسان مجموعه سرزمین سگ ها تماس بگیرید.

مشکلات زایمان سگ

مشکلات زایمان سگ

زایمان سگ‌ها امری دشوار است؛ اما این اقدام نباید باعث درد شدید در ماده سگ‌ها شود. بنابراین اگر حیوان خانگی شما در حین به دنیا آوردن توله سگ‌های خود نشانه‌های درد و مشکلات شدید را از خود نشان داد، حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.
همچنین فاصله افتادن بیش از دو ساعت بین تولد دو توله نیز یکی از علائم وجود مشکل در زایمان است. در ضمن در صورتی که انقباضات شکم ماده سگ، بدون متولد شدن توله‌ای، بیشتر از 45 دقیقه طول بکشد، باید دامپزشک خود را خبر کنید. لرزیدن و غش کردن سگ نیز از دیگر علائم مشکلات جدی در طی زایمان است.
به یاد داشته باشید که خروج مایعی خون‌آلود یا سبز تیره پس از تولد توله اول امری طبیعی است. اما در صورتی که این مایع پیش از تولد توله اول از کانال زایمان دفع شود، باید با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید.

محل مناسب برای زایمان سگ

مدت زایمان سگ

مدت زمان بارداری سگ‌ها بین 62 تا 65 روز است. با این وجود، محاسبه زمان دقیق لقاح در این حیوانات دشوار است، زیرا سگ ماده قادر است که قبل و بعد از تخمک‌گذاری پذیرای سگ نر باشد. از این رو زمان آغاز مراحل زایمان سگ را نمی‌توان به صورت دقیق پیش‌بینی کرد. دامپزشک می‌تواند با معاینه سلول‌های دیواره واژن ماده سگ تا حدودی زمان تولد را برآورد نماید. بر طبق نظر بسیاری از کارشناسان، بهترین زمان برای وضع حمل این حیوانات دوست داشتنی 63 روزگی است.
همچنین باید بدانید که طول مدت زایمان نیز در سگ‌ها متغیر است. در واقع مدت زمان زایمان به تعداد توله‌ها، قدرت بدنی مادر و تجربه او بستگی دارد. این حیوانات بامزه و وفادار در هر بار زایمان خود حدود 6 تا 8 توله را به دنیا می‌آورند.

محل مناسب برای زایمان سگ

آماده‌سازی شرایط مناسب و مکانی دنج و گرم در تمام طول دوران بارداری سگ‌ها بسیار مهم است. بهترین مکان برای سگ‌های حامله مکانی است که همیشه به آن عادت داشته‌اند.
غریزه سگ‌ها و همچنین احساس امنیتی که در شب دارند، موجب می شود این حیوانات معمولا تاریکی شب را برای زایمان انتخاب کنند. لذا در صورتی که متوجه ناآرامی سگ در روزهای پایانی دوران بارداری شدید، بدانید که احتمالا آن‌ها در انتظار تاریک شدن هوا برای به دنیا آوردن توله‌های خود هستند.

علائم زایمان سگ

علائم زایمان سگ

یکی از موضوعاتی که باید درباره آن مطمئن باشید، آن است که آیا سگ شما واقعا باردار است؟ در واقع برخی از افراد نفخ معده را با حاملگی اشتباه می‌گیرند. از مشخص‌ترین علائم بارداری ماده سگ می‌توان به دمای بدن او اشاره کرد. شما باید دمای بدن سگ را چندین بار در طول 24 ساعت با استفاده از دماسنج اندازه بگیرید. اگر دمای بدن حیوان از 38.5 درجه سانتیگراد پایین‌تر نیامد، یعنی سگ شما باردار است.
همچنین ماده سگ‌ها از یک هفته قبل از زایمان، نشانه های انزوا و بی اشتهایی از خود نشان می دهند. پس از اطمینان از حامله بودن سگ خود باید با مراحل زایمان سگ آشنا شده و مکانی مناسب را برای آن آماده سازید. در این خصوص می‌توانید به طور مداوم با دامپزشک حیوان خانگی خود در تماس بوده و توصیه‌های لازم را دریافت کنید.
در روزهای انتهایی به زمان زایمان نیز رباط‌های لگن حیوان شل شده و انقباضات تدریجی در عضلات شکم او آغاز می‌شود. همچنین پایین آمدن حرارت بدن ماده سگ به میزان یک درجه سانتیگراد نیز از دیگر نشانه‌های نزدیک شدن به زمان فراغت از بارداری او است. این امر درست 24 ساعت قبل از زایمان رخ می‌دهد. در سگ هایی که زایمان اول خود را تجربه می کنند، سه هفته پیش از زایمان، بزرگ شدن پستان‌ها رخ می دهد.
زایمان سگ امری مهم است که باید به آن توجه کنید و آموزش های لازم را ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، وبسایت رسمی سرزمین سگ ها، همراه شماست.

نوشتن دیدگاه