آیا موی سگ باعث بیماری می شود؟

سگ ها حیواناتی وفادار هستند که در نژادهای مختلفی وجود دارند. در طول تاریخ سگ ها در کنار انسان ها زندگی می کردند. هوش بالا و ارتباط عمیقی که این حیوان با انسان ها برقرار می کند موجب شده که بسیاری از افراد به نگهداری این حیوان خانگی رو بیاورند، ولی نگرانی هایی در خصوص نگهداری سگ در خانه وجود دارد.
ابتلا به بیماری های مشترک بین سگ و انسان یا حساسیت به موهای سگ از جمله نگرانی هایی است که قبل از خرید سگ افراد با آن مواجه می شوند، ولی آیا موی انواع نژاد سگها باعث بیماری می شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال ما را تا پایان این متن همراهی کنید.
یکی از سوالاتی که قبل از خرید سگ به ذهن هر فردی می رسد، این است که آیا موهای سگ حساسیتی ایجاد می کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر موهای سگ آلرژی زا نیست، ولی ممکن است موی آن ها حامل آلودگی یا پوست مرده باشد و به این طریق منتقل کننده آلرژی باشد. در حقیقت پروتئین های ترشحی موجود در پوست مرده و ادرار سگ عامل اصلی حساسیت است.
اما این واکنش در تمامی افراد رخ نمی دهد. تنها افرادی که سیستم ایمنی حساسی دارند یا واکنش های غیر عادی به برخی از پروتئین ها نشان می دهند ممکن است دچار این مشکل شوند. البته پروتئین ترشح شده در بدن نژادهای مختلف سگ متفاوت است. بنابراین اگر به نژادی از سگ حسایست ندارید، نمی توانید مدعی شوید که به تمامی سگ ها حساس نیستید.

آیا موی سگ باعث حساسیت می شود؟

آیا موی سگ باعث حساسیت می شود؟

ممکن است که پوست مرده سگ برای مدت‌ ها روی هوا باقی بماند و در نهایت به شش ها یا چشم های شما راه پیدا کند و از این طریق موجب واکنش های آلرژیک در شما شود.
اما علائم آلرژی به سگ چگونه بروز پیدا می‌ کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که علائم آلرژی به دو صورت خفیف و شدید رخ می دهد. در حالی دچار حساسیت به صورت خفیف شوید، پس از چند روز علائم آن از بین خواهد رفت. برخی از علائم آلرژی به سگ به شرح زیر است:
• وجود خارش و ورم در اطراف چشم و غشا بینی
• قرمز شدن پوست بر اثر لیس زدن سگ
• تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه در فاصله زمانی 15 دقیقه تا نیم ساعت بعد از تماس با سگ
• بثورات پوستی روی قفسه سینه، گردن یا صورت
• بروز حمله شدید آسمی در افرادی که به آسم مبتلا هستند.
علاوه بر موارد ذکر شده کودکانی که به موی سگ آلرژی دارند دچار اگزما نیز می ‌شوند.

اگر موی سگ بخوریم چه می شود؟

اگر موی سگ بخوریم چه می شود؟

در ابتدا به شما توصیه می کنیم که برای جلوگیری از خوردن موهای سگ موهای او را به طور مکرر شانه بزنید. همچنین خانه خود را به طور روزانه با جارو برقی تمیز کنید. استفاده از پرزگیر و حمام آن به صورت نیز به کاهش ریزش مو او کمک می‌کند.
با وجود همه این راه کارها اگر موهای سگی را به اشتباه خوردید، اصلا نگرانی نشوید. موهای سگ، گربه یا هر حیوان دیگری به راحتی با مدفوع شما دفع می شود. (این اصل در خصوص بلعیدن موی انسان نیز صادق است.) تنها در صورتی خوردن موی سگ مشکل ساز خواهد شد که توده ای از موهای بلند او را بلعیده باشید.
بسیاری از افراد از تنفس موهای سگ خود هراس دارند. لازم به توضیح است که موهای سگ به همراه همه آلودگی‌هایی که در هوای آزاد وجود دارد توسط مخاط و پرزهای موجود در دهان و بینی جذب می شوند و به ریه راه پیدا نخواهند کرد. حتی اگر وارد ریه شوند نیز توسط گویچه‌ های ریه جذب خواهند شد. با این حال اگر وارد ریه شوند مشکلات جدی را به همراه خواهند داشت.
کلام آخر
از جمله شایعاتی که در خصوص سگ ها وجود دارد، بیمار شدن انسان ها بر اثر موی سگ به طرق مختلف است. در این متن سعی کردیم به طور کامل، تخصصی و به دور از هر جانب داری این شایعه را مورد بررسی قرار دهیم. امید آن است که با مطالب عرض شده در این متن توانسته باشیم به سوالات شما پاسخی کامل داده باشیم. شما می توانید از طریق سایت سرزمین سگ ها و به کمک متخصصان این مجموعه اطلاعات خود را در زمینه سگ ها بالا ببرید.

دیدگاه‌ها  
19
4
# دایـا 1402-04-21 12:09
:D خیلی خوب بود نگرانی هام حل شد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه