یکی از نژادهای سگ ایرانی، قدرجونی نام دارد که برای نگهبانی دادن بسیار مناسب است. این سگ به دلیل انرژی و فعالیت بالا نیاز به تامین غذای با کیفیت و پرکالری دارد. اگر به غذای سگ قدرجونی و مراقبت اصولی از آن توجه ویژه نشود، رشد و ادامه حیات این موجود به خطر می‌افتد. بنابراین در صورتی که می‌خواهید سگ قدرجونی انرژی و توان لازم برای همراهی کردن گله شما را داشته باشد، باید دقت و حساسیت بیشتری نسبت به رژیم غذایی این حیوان به خرج دهید. اما سوال این است که غذای مناسب این نژاد از سگ‌های ایرانی چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش در ادامه این مقاله از سرزمین سگ ها با ما همراه باشید. چنانچه به سلامت سگ قهدریجانی خود اهمیت می‌دهید، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

غذای سگ قدرجونی

غذای مناسب سگ قدرجانی چیست؟

غذای سگ قدرجونی باید از همان دوران تولگی مورد توجه شما باشد. توله‌های این نژاد نیز مانند سایر نژادها به خوردن غذاهایی پر از پروتئین، چربی و کلسیم نیاز دارند. تامین این مواد غذایی باعث می‌شود که توله‌های قدرجونی به بهترین نحو ممکن رشد کرده و همچنین سلامتی آن‌ها تضمین گردد. همانطور که بیان شد، پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی توله سگ قدرجونی گنجانده شود. بنابراین مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی توسط این سگ‌ها بسیار مهم است. بهتر است که تغذیه با مواد غذایی ذکر شده از سن چهار ماهگی برای توله سگ‌های قدرجونی شروع گردد. البته باید دقت داشته باشید که این خوراکی‌ها بدون وجود هرگونه استخوان ریز و درشتی در بافت خود در اختیار توله سگ‌ها قرار گیرند، همچنین استفاده از جگر، تخم مرغ و پای مرغ پخته شده باعث ایجاد تنوع در رژیم غذایی سگ قدرجونی می‌شود. یکی از بهترین راهکارها برای تهیه غذا برای این نوع سگ توجه به علایق حیوان است. در ضمن آماده کردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، مواد معدنی، ویتامین‌ها و چربی‌های مفید به میزان کافی برای تغذیه این نوع از سگ‌ها نیز بسیار مهم است. برای تأمین کربوهیدرات مورد نیاز بدن سگ می‌توانید از مواد غذایی مانند برنج، نان و سیب‌زمینی استفاده کنید، همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات به شکل خام یا پخته شده نیز در ترکیبات غذایی سگ قهدریجانی توصیه می‌شود. از جمله سبزیجات مورد علاقه این موجودات عبارتند از هویج، اسفناج، کرفس، تره، سیب‌زمینی، شلغم، کدو، خیار و سیب است. چربی‌های مفید و مواد معدنی را نیز می‌توانید از مواد لبنی تامین سازید. مواد لبنی مورد علاقه سگ قهدریجانی شامل شیر کم چرب، ماست کم چرب شیرین و پنیر هستند. خوشبختانه امروزه انواع غذاهای آماده مخصوص نیز برای این نژاد از سگ‌ها در بازار وجود دارند.

غذای مناسب سگ قدرجانی چیست؟

بهترین غذا برای درشت کردن سگ قدرجونی

همه نژادهای سگ به ویژه سگ قدرجونی برای رشد کردن به تمام گروه‌های غذایی شامل آب، پروتئین، کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر نیاز دارند، اما در نژادهای مختلف مقادیر و نسبت‌های مورد نیاز آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، همچنین هر نژاد سگی در هر مرحله از زندگی به تعادل غذایی متفاوتی بر اساس وزن، میزان فعالیت و سلامت خود وابسته است، برای مثال در رژیم غذایی سگ‌های بزرگی همچون سگ قدرجونی باید طیف گسترده‌ای از مواد غذایی وجود داشته باشد. توجه کنید که مصرف برخی مواد خوراکی نه تنها برای این نوع سگ‌ها مفید نیست، بلکه برای سلامتی آن‌ها مضر نیز است. قرار دادن مواد غذایی مانند شکلات، قهوه، چای، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، انگور و کشمش در غذای سگ قدرجونی برای این حیوان خطرناک و حتی کشنده است. استفاده از یک سری مواد غذایی مانند بادمجان، ادویه و گوجه فرنگی نیز ممکن است که برای سگ‌های قهدریجانی حساسیت ایجاد کند، از این رو مصرف این‌گونه از مواد غذایی برای این نوع سگ‌ها توصیه نمی‌شود. به طور کلی بهترین راه برای درشت کردن سگ‌هایی با این نژاد استفاده از غذاهای پروتئین‌دار، پر چرب و پر کلسیم است. در ضمن داشتن برنامه غذایی مطابق با نیازهای غذایی سگ و علاقه غذایی او باعث می‌شود که حیوان تمایل بیشتری به غذا خوردن داشته باشد. البته در این زمینه نباید میزان بودجه خود را نیز فراموش کنید. مشاوره گرفتن از دامپزشک نیز می‌تواند در تعیین یک رژیم غذایی مناسب برای سگ قدرجونی بسیار موثر باشد. در واقع دامپزشک با توجه به قد، وزن و سایر ویژگی‌های سگ شما بهترین پیشنهاد را ارائه داده و باعث افزایش طول عمر حیوان، رشد بهتر و حفظ سلامت او می‌شود.

نوشتن دیدگاه