انواع سگ ‌های قدرجونی از لحاظ تنوع رنگی به رنگ‌های تیره نزدیک‌تر هستند، اما در برخی از این سگ‌ها رنگ سفید نیز دیده می‌شود. به طور کلی در این نژاد از سگ‌ها شاهد رنگ‌های مشکی، خاکستری، قهوه‌ای و ترکیبی از این رنگ‌ها با رنگ سفید هستیم، همچنین سگ‌های ماده این نژاد از سگ‌های نر آن کوچکتر هستند. به طور معمول سگ‌های نر قدرجونی قدی در حدود 80 تا 85 سانتی‌متر دارند. وزن نرها نیز عموما بین 60 تا 70 کیلوگرم است. در سگ‌های ماده ارتفاع بین 70 تا 75 سانتی‌متر دیده می‌شود و وزن آن‌ها نیز حدود 55 تا 60 کیلوگرم خواهد بود. سگ‌های قهدریجانی علاوه بر داشتن پاهای بلند و بدن ورزیده دارای سر سینه‌های پهن و عضلانی نیز هستند، همچنین بسیاری از دامداران برای جلوگیری از کنده شدن گوش این حیوانات در هنگام درگیری با گرگ‌ها گوش‌های آن‌ها را می‌برند. پوزه کشیده و مکعبی، گردن قوی و چشم‌های بادامی شکل از دیگر ویژگی‌های ظاهری این نوع سگ به شمار می‌رود. سگ قدرجونی دارای پنجه‌های پهن و درشت است که به او در راه رفتن در مناطق سنگلاخی و ناهموار کمک می‌کند. در این مقاله با انواع این نژاد از سگ‌های ایرانی بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع سگ های قدرجونی را بشناسید

سگ قهدریجانی سرخ

سگ‌های قدرجونی به دلیل هوش زیاد، قدرت بدنی بالا و روحیه جنگاوری برای نگهداری از گله بسیار مناسب هستند. عضلات قوی، درشت و نیرومند، سر بزرگ، سینه ستبر، فک پهن و پوزه سیاه از جمله ویژگی‌های ظاهری این نژاد محسوب می‌شود. سگ قهدریجانی سرخ به صورت یک دست قهوه‌ای پر رنگ است. البته این رنگ قهوه‌ای بیشتر به رنگ قرمز متمایل است. در این سگ ترکیب سفید با رنگ سرخ نیز دیده می‌شود. تربیت کردن این نوع سگ به دلیل هوش بالای آن و داشتن خاصیت پذیرش اطلاعات و دستورات بسیار راحت است.

سگ قهدریجانی سرخ

سگ قهدریجانی سفید قهوه ای

همانطور که بیان شد، رنگ قهوه‌ای نیز یکی از انواع سگ های قدرجونی را تشکیل می‌دهد. البته این رنگ با ترکیب رنگ سفید بدن حیوان را پوشش می‌دهد. اکثر سینه این نوع سگ سفید رنگ است. از آنجایی که این نژاد از سگ‌های ایرانی بسیار بزرگ و غول پیکر هستند، هر کسی جرات نزدیک شدن به آن‌ها را ندارد. بنابراین سگ‌های قدرجونی گزینه‌ای مناسب برای نگهداری از گله‌های گوسفند و درگیری با گرگ و دزد به حساب می‌آید، به همین دلیل این نژاد از سگ‌ها توانسته لقب گنج دامداری ایران را به خود اختصاص دهد.

سگ قهدریجانی سفید قهوه ای


سگ قدرجونی سفید سیاه

ترکیب رنگ سیاه و سفید بهترین و محبوب‌ترین رنگ برای سگ‌های قدرجونی به شمار می‌رود. در برخی از این سگ‌ها دست، پا، سینه و دور گردن سفید و مابقی بدن سیاه دیده می‌شود. یک ترکیب رنگی دیگر مخلوط سیاه و سفید ابلق است. به طوری که پوشش کل بدن سفید است و لکه‌های بزرگ سیاه در سرتاسر بدن وجود دارد، همچنین سگ قدرجونی یک دست سیاه بسیار کمیاب است و از اصالت بالایی برخوردار نیست. البته در برخی از مناطق ایران سگ قهدریجانی به رنگ خاکستری نیز وجود دارد. در منطقه قهدریجان به این نوع رنگ سبز گفته می‌شود ترکیب رنگ سفید و خاکستری یا سیاه و خاکستری روشن نیز در این نژاد از سگ‌ها بسیار رایج است. شما می توانید انواع سگ قدرجونی چون سرخ، سفید قهوه ای، سفید سیاه را از سزمین سگ ها بخرید.

نوشتن دیدگاه