نگهداری از سگ قدرجونی

سگ قهدریجانی یا قدرجونی یکی از سگ‌های اصیل ایرانی است. این سگ به دلیل ویژگی‌های فوق‌العاده خود در بسیاری از مناطق ایران به عنوان سگ گله استفاده می‌شود. توجه به نحوه نگهداری از سگ قدرجونی و رژیم غذایی آن بسیار مهم است، زیرا عدم رعایت این موارد خطرات بسیاری را برای حیوان به همراه دارد. به همین دلیل در این مقاله از سرزمین سگ ها اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه کرده‌ایم.

نگهداری از سگ قدرجونی

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد قهدریجانی

به دلیل وجود خوی وحشی‌گری در سگ‌های قدرجونی اصلا توصیه نمی‌شود که آن‌ها را در خانه نگهداری کنید. در واقع این نژاد از سگ‌ها به عنوان سگ گله شناخته می‌گردند، همچنین به یاد داشته باشید که سطح انرژی در این نوع سگ زیاد است. بنابراین ورزش روزانه و پیاده‌روی استقامتی تاثیر بسیاری در تخلیه انرژی سگ قهدریجانی دارد. اگر این موارد را در هنگام نگهداری از سگ قدرجونی رعایت نکنید، او دچار مشکلاتی از جمله پرخاشگری می‌شود. این نوع از سگ‌ها موهای بلند و ضخیم دارند که از آن‌ها در برابر سرما و هوای خشک مناطق مرکزی ایران محافظت می‌کند، اما بدانید که میزان ریزش مو نیز در سگ‌های قدرجونی زیاد است، البته این اتفاق در فصل بهار و پاییز تشدید می‌شود. به یاد داشته باشید که آشنایی سگ با محیط و صاحب خود تا یک ماه طول می‌کشد، همچنین هرگز حیوان را در قفس محبوس نکرده یا زنجیر نکنید، زیرا این کار باعث ضعیف شدن عضلات سگ می‌شود. در صورت امکان سگ خود را در ساعاتی از روز یا شب برای نگهبانی باز نگه دارید و سگ را ماساژ دهید. شما با ماساژ سگ قهدریجانی به ریلکس کردن اون کمک می کنید. هدف این روش تقویت روابط بین انسان و سگ است، در حالیکه به بهبود رفتارهای سگ و افزایش اشتیاق یادگیری در سگ منجر می شود.

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد قهدریجانی

مراقبت های بهداشتی سگ قدرجونی

یکی از نکات نگهداری از سگ قدرجونی توجه به رژیم غذایی او است. به طور کلی بهتر است که غذای حیوانات را در کیسه‌های مواد غذایی با درجه کیفیت بالا قرار دهید. این امر باعث حفظ مواد مغذی غذا در طولانی مدت می‌شود، همچنین چک کردن تاریخ مصرف غذاهای خشک را هرگز فراموش نکنید. غذای سگ باید در دمای معمولی اتاق، به دور از گرما و رطوبت و آلودگی نگهداری شود، همچنین غذاهای آماده کنسروی سگ‌ها به طور معمول 2 الی 4 ساعت سالم باقی می‌مانند. برای جلوگیری از بیمار شدن سگ بهتر است که به صورت مرتب ظرف غذای سگ را بشویید. بر طبق توصیه‌های سازمان غذا و دارو بهتر است که بعد از هر بار غذا خوردن سگ، ظرف غذا و وسایل مربوط به او را با آب گرم و صابون بشویید، همچنین تزریق مکمل‌های خوراکی و هورمون‌های مختلف توسط دامپزشک نیز یکی دیگر از نکات قابل توجه برای مراقبت از سگ قدرجونی است.

مراقبت های بهداشتی سگ قدرجونی

سلامت و بیماری های سگ نژاد قهدریجانی

سگ‌های قهدریجانی به طور کلی سلامت عمومی خوبی دارند، اما باز هم از برخی بیماری‌های عمومی سگ‌ها مصون نیستند. یکی از مشکلات رایج در این نوع از سگ‌ها چاقی است. سگ‌های قدرجونی به دلیل علاقه زیاد به غذا خوردن ممکن است که متوجه سیر شدن خود نشوند. داشتن رژیم غذایی اصولی و زیر نظر دامپزشک مشکل چاقی و نفخ معده این حیوان را برطرف می‌سازد. توصیه می‌شود که در طول روز 3 یا 4 وعده به میزان کم به حیوان خود غذا بدهید. کم‌کاری تیروئید نیز در سگ‌های قدرجونی باعث ریزش شدید مو، ناتوانی در تحمل سرما و کاهش زیاد وزن می‌شود. این بیماری یکی از مشکلات شایع در سگ‌ها است، البته برای تشخیص قطعی باید آزمایشاتی صورت گیرد. علائمی مانند سرفه، مشکلات تنفسی، کم تحرکی و صرع در سگ‌های قهدریجانی می‌تواند نشانه مشکلات قلبی در آن‌ها باشد. اکثر سگ‌های جوان مبتلا به مشکلات قلبی، این بیماری را به ارث می‌برند. بنابراین اگر قصد نگهداری از سگ قدرجونی را دارید، پیش از اقدام به هر کاری با یک دامپزشک مجرب مشورت کرده و از سالم بودن حیوان مطمئن شوید. سرزمین سگ ها پرورش دهنده بهترین و اصیل ترین سگ قهدریجانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سرزمین سگ ها مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه