خصوصیات ظاهری و رفتاری سگ ژرمن شپرد

ژرمن شپرد یکی از معروف‌ترین سگ‌های گله شناخته می‌شود که در لغت به معنای چوپان آلمانی است. این نژاد از سگ به دلیل آمیزش شیپ داگ با گرگ به وجود آمده است. شجاعت این نوع سگ در عملیات‌های امداد و نجات صلیب سرخ و نیروی پلیس پس از جنگ جهانی اول باعث معروفیت آن در دنیا شده است، اما این سگ در اصل یک سگ چوپان است که در اثر پرورش و آموزش‌های بسیار قابلیت‌های بیشماری پیدا کرده است. ژرمن شپرد اصیل سگی بی‌نظیر با خصوصیات فوق‌العاده است، اما این سگ برای هر کسی مناسب نیست، زیرا نگهداری از چنین سگ قدرتمند و فعالی نیاز به فراهم آوردن شرایط خاصی دارد که هر فردی توانایی تامین آن‌ها را ندارد. در این مقاله از سرزمین سگ ها به بررسی خصوصیات ظاهری و رفتاری سگ ژرمن شپرد اصیل می‌پردازیم.

خصوصیات ظاهری و رفتاری سگ ژرمن شپرد

مشخصات سگ ژرمن شپرد اصیل

ژرمن شپرد سگی هوشیار، وفادار و زیرک است، همچنین این نژاد از سگ‌ها به دلیل قدرت مراقبت از دیگران، واکنش سریع نسبت به نور و صدا و نترس بودن خود در مقابل هر چیزی به خصوص غریبه‌ها معروف هستند. این سگ استعداد بالایی در یادگیری و توسعه نیروهای حسی و اعصاب خود دارد، از این رو به عنوان سگی ماهر و کارآموز شناخته می‌شود. سگ ژرمن شپرد اصیل دارای پوشش خارجی ضخیم، صاف و براق است. پوشش خارجی متراکم این سگ از موهایی صاف، زیر و یکدست تشکیل شده است که مقاومت بالایی در برابر بارش باران دارد. البته پوشش درونی این حیوان نیز ضخیم، متراکم و از نوع پشمی است که او را در برابر سرما محافظت می‌کند. بدن کشیده و استخوان‌های درست و محکم از دیگر خصوصیات ظاهری و رفتاری سگ ژرمن شپرد اصیل به شمار می‌رود، در واقع این حیوان به دلیل داشتن عضلات قوی تحمل زیادی در برابر سرعت و حرکات سریع و ناگهانی دارد. گردن این سگ نیز کشیده و بلند است و یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. چشم‌های تقریبا بادامی شکل و نسبتا تیره رنگ و گوش‌هایی با اندازه متوسط نیز از دیگر ویژگی‌های ظاهری ژرمن شپرد است. دندان‌های قوی و سالم این حیوان طوری روی هم قرار می‌گیرند که برای بریدن گوشت و مواد غذایی مشابه قیچی عمل می‌کنند. این سگ وزنی در حدود 30 الی 40 کیلوگرم و قدی بین 55 تا 65 سانتی‌متر دارد. رنگ نژاد ژرمن شپرد اهمیت زیادی ندارد و معمولا دارای رنگ‌های خرمایی تیره، خاکستری، سیاه یکدست یا سفید یکدست است.

مشخصات سگ ژرمن شپرد اصیل

ژرمن شپرد اصیل چه خصوصیات رفتاری دارد؟

سگ‌های ژرمن شپرد اصیل حیواناتی باهوش، چابک، مطیع و مهربان با صاحب خود هستند، همچنین این حیوانات با کودکان نیز ارتباط خوبی دارند. استعداد تربیت‌پذیری بالا نیز یکی دیگر از خصوصیات ظاهری و رفتاری سگ ژرمن شپرد اصیل به شمار می‌رود. در کل این سگ شخصیت ممتازی دارد و با وجود شجاعت و اعتمادبه‌نفس بالای خود در برابر دشمنان، در مقابل صاحب خود مودب و مطیع است، به همین دلیل این نژاد از سگ‌ها به دلیل خصوصیات رفتاری خود برای اهداف گوناگونی تربیت می‌شوند. صاحبان ژرمن شپرد برای قوی تر کردن روابط بین خود و سگشان از روش ماساژ سگ استفاده می کنند. ژرمن شپرد به واسطه داشتن جثه قوی، هوش بالا و رفتار خوب در بسیاری از نقاط جهان به عنوان نگهبان استفاده می‌گردند. کمک گرفتن از این سگ‌ها در جنگ‌ها به منظور غریق نجات در رودخانه و دریاها و برای نجات جان افراد گرفتار در کوه‌های پر برف از دیگر کاربردهای آن‌ها است. از این سگ اصیل می‌توان برای نجات جان افراد به دام افتاده در آتش‌سوزی‌ها و زلزله‌ها استفاده کرد. این نوع سگ برای پیدا کردن مجرمین نیز به عنوان سگ پلیس بکار می‌رود. در ضمن سگ‌های ژرمن شپرد حیواناتی صبور و آرام هستند و از آن‌ها برای راهنمایی افراد نابینا نیز کمک می‌گیرند. این حیوانات به طور متوسط بین 12 تا 13 سال عمر می‌کنند. جنب‌وجوش این نژاد از سگ‌ها نیز بالا است و گاهی اوقات به تعلیم و آموزش علاقه نشان می‌دهند، بنابراین بهتر است که ساعتی از روز را برای بازی کردن با این حیوانات مانند کشتی گرفتن بگذارید. نگهداری از ژرمن شپرد در آپارتمان تنها در صورتی مجاز است که شرایط لازم برای انجام فعالیت‎‌های بدنی روزانه را داشته باشد. این حیوان در خانه آرام است ولی بهتر است که آن را در مکانی ماند حیاط نگهداری نمایید. برای جلوگیری از ریزش موی ژرمن شپرد باید موهای او را به صورت روزانه شانه کنید.

ژرمن شپرد اصیل چه خصوصیات رفتاری دارد؟

نکات مهم برای نگهداری از ژرمن شپرد اصیل

هنگامی که سگ ژرمن شپرد می خرید، باید همراه او فعالیت داشته باشید و تنبلی را کنار بگذارید، زیرا این سگ در صورت بیکار شدن فجایعی مانند جویدن، حفر کردن و ضربه زدن به وسایل مختلف را به بار می‌آورد. بنابراین باید تمرینات فیزیکی مانند پریدن و دویدن و همچنین تمرینات ذهنی همچون بازی‌های هوشی را در برنامه این سگ قرار دهید. به یاد داشته باشید که حمام کردن زیاد ژرمن شپرد مناسب نیست، در واقع استحمام این نژاد از سگ‌ها دو بار در سال کافی است، زیرا صابون باعث خشک شدن پوست و از بین رفتن روغن طبیعی آن می‌شود. یکی از مشکلات سلامتی رایح در این حیوانات درد در ناحیه کپل (باسن) و آرنج است. بنابراین توصیه می‌شود که پیش از خرید توله سگ از سلامت والدین نسبت به این بیماری‌ها اطمینان حاصل کنید، زیرا این مشکلات به صورت ارثی به توله منتقل می‌گردند. بیماری‌های خونی، مشکل هضم غذا، صرع، اگزما و کوتاه ماندن اندام‌ها در سنین رشد نیز از دیگر مشکلات شایع این نژاد از سگ‌ها به شمار می‌رود. پارس کردن زیاد یکی از مشکلات این سگ است. به عنوان یکی از آموزش‌های لازم به این حیوان آن است که هر روز باید به سگ کلمه  آرام را یاد بدهید. این امر باعث می‌شود که ژرمن شپرد با دیدن افراد غریبه به آن‌ها پارس نکند، همچنین این حیوان علاقه زیادی به جویدن همه چیز دارد. بنابراین باید همیشه حواستان جمع باشد که موادی که به دندان‌های او آسیب وارد می‌سازد را نجود. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید اسباب‌بازی‌های مخصوص به شکل استخوان را برای حیوان تهیه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خصوصیات ظاهری و رفتاری سگ ژرمن شپرد یا هر نژاد دیگری با کارشناسان سرزمین سگ ها در ارتباط باشید. این مجموعه امکان خرید و فروش آسان انواع سگ را نیز فراهم می‌سازد.

 

نوشتن دیدگاه