سگ می تواند عضوی جالب برای هر خانواده ای باشد . اما آیا شما می توانید سرپرست های باتجربه و با اطلاعاتی برای آنها باشید؟ مهمترین اولویت شما حفظ کردن شادابی و سلامتی این همدم با وفا است. در زیر نکات مفیدی برای صاحبان سگ قرار داده شده است.

غذای خشک سگ

تغذیه

توله سگ های ۸ تا ۱۲ هفته نیاز به چهار وعده غذایی در روز دارند.
توله سگ های ۳ تا ۶ ماهه نیاز به سه وعده غذا در روز دارند.
توله سگ های شش ماه تا یک سال نیاز به دو وعده غذایی در روز دارند.
هنگامی که سگ شما یکساله شد یک وعده غذا در روز برای آن کافی خواهد بود.
برای برخی از سگ ها از جمله سگهای مسن و یا آن دسته که مستعد ابتلا به نفخ هستند بهتر است دو وعده غذایی کوچکتر در طول روز بخورند.

برای سگهای بالغ، غذای خشک با کیفیت، یک رژیم غذایی ایده آل و بالانس شده فراهم می کند که می توان با آب، آب گوشت و یا غذاهای کنسرو شده مخلوط کرد. سگ شما ممکن است از پنیر، تخممرغ پخته شده ، میوه ها و یا سبزیجات لذت ببرد. اما این خوراکی های اضافه نباید بیشتر از ۱۰ درصد از مصرف غذای روزانه اش باشد.
برای توله سگ ها ، باید غذای خشک مخصوص توله سگ، که حتما روی بسته بندی آن درج شده باشد تهیه کنید. حتی باید به بزرگ یا کوچک بودن نژاد خود توجه داشته باشید و غذای مخصوص توله های نژاد بزرگ و یا نژاد کوچک تهیه کنید . لطفاً از تغذیه کردن توله سگ با آنچه که خودتان می خورید اجتناب کنید . زیرا ممکن است به دلیل عدم تعادل ویتامین و مواد معدنی منجر به مشکلات استخوانی و دندان شود و یا عادت های غذایی بد و حتی چاقی را بروز دهد. ظرف های غذای آنها را مرتب بشویید و آب تمیز و سالم در اختیارشان بگذارید.

ورزش کردن سگ ها

تمرین

سگ ها برای سوزاندن کالری بدن و فعال و سالم نگه داشتن ذهنشان نیازمند تمرین و تحرک هستند. این نیاز وابسته به نیازهای فردی هر سگ، اعم از نژاد، جنسیت، سن و سطح سلامت متفاوت است. ورزش کردن همچنین از خسته و بیحوصله شدن سگها که منجر به بروز رفتارهای مخرب در آنها میشود، جلوگیری می کند. نمونه ای از این سرگرمیها که برای بسیاری از سگ ها جالب و اشتیاق برانگیز است عبارتند از: حفاری کردن، دنبال چیزی کردن، جویدن ، آوردن چیزی که شما پرتاب کرده اید و تعقیب و شکار.

 شستشوی سگ

مراقبت از مو

به نظافت و کنترل ریزش موی سگ خود، با برس زدن های مکرر کمک کنید. اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید آنها را از بابت کنه و کک چک کنید. اکثر سگ ها، نباید بیش از چند بار در سال شستشو شوند. قبل از حمام کردن موهای آنها را شانه بزنید و قسمت هایی را که گره خورده اند و شانه نمی شوند با قیچی بچینید. کف های باقیمانده بین موهای شان را با دقت بشویید.

حمل سگ

حمل و جابه جایی سگ

برای حمل کردن یک توله سگ یا یک سگ کوچک، یک دستتان را در زیر سینه سگ قرار دهید ، با ساعد همان دست یا اینکه با کمک دست دیگرتان، پشت و رانهای آن را نگه دارید. هرگز توله سگ خود را برای بلند کردن و کشیدن از پاهای جلو ،دم یا پشت گردن نگیرید. اگر شما می خواهید که یک سگ بزرگ را بلند کنید آن را از زیر شکم بلند کرده و دست دیگرتان را زیر سینه آن قرار دهید.

خانه ی سگ

لانه سگ

حیوان خانگی شما نیاز به یک مکان گرم و آرام برای استراحت دارد. یک صندوق و یا یک رختخواب سگ ایده آل است. همراه با یک پتو و بالش تمیز. مرتب ملافه های سگ را بشویید. اگر سگتان را در بیرون از منزل نگهداری می کنید ، برای آن یک سایه بان و مقدار کافی آب خنک در آب و هوای گرم و یک پناهگاه گرم و خشک و پوشیده در آب و هوای سرد فراهم کنید.

قلاده سگ

مجوز و مدارک شناسایی

شما باید قوانین صدور مجوز و شناسنامه برای سگ را در منطقه ای که در آن زندگی میکنید بشناسید. حتما اطلاعات سگ خود را در قالب یک پلاک به گردن سگ خود آویزان کنید یا از میکروچیپ استفاده کنید . این کار باعث بالا رفتن امنیت سگتان شده که در صورت مفقود شدن راحتتر بتوانید آن را پیدا کنید.

کک و کنه

کک و کنه

بازرسی کردن موهای سگتان برای یافتن هر گونه نشانه ای از وجود کک، بخصوص در ایام گرم سال امری ضروری است. برای پیدا کردن این موجودات مزاحم از شانه مخصوص کک استفاده کنید. چندین روش جدید برای کنترل کک و کنه نیز وجود دارد که بهتر است درباره آن با دامپزشک خود مشورت کنید.

داروی سگ

داروها و سم ها

هرگز داروهایی را که دامپزشک برای شما تجویز نکرده است به سگ خود ندهید. اگر شما مشکوک به مصرف سم در سگتان هستید سریعا به یک دامپزشک مراجعه کنید.

عقیم سازی سگ

عقیم سازی

در صورت تمایل به عقیم سازی سگ تان، ماده ها از همان ابتدا و نرها باید در سن ۶ ماهگی به بعد عقیم شوند.

واکسیناسیون سگ

واکسیناسیون

معمولاً سگها به سه نوبت واکسیناسیون قبل از یک سالگی برای مصون ماندن از بیماری های خطرناک و کشنده نیازمندند و در صورت تمایل بعد از آن میتوانید سالانه یک مرتبه آن را تکرار کنید .

ملزومات مورد نیاز یک سگ


- غذای سگ با کیفیت بالا به همراه کاسه آب
- ظرف غذا
- ماساژ سگ برای ریلکس کردن آن
- اسباب بازی ، بخصوص اسباب بازی های جویدنی ایمن
- برس و شانه برای مراقبت از مو از جمله کک
- قلاده به همراه برچسب مجوز و شناسنامه
- افسار
- جعبه حمل
- جعبه آموزش دستشویی
- رختخواب سگ شامل پتو و بالش
- مسواک سگ

 

 

 

 هنگامی که با سگتان در بیرون از محیط زندگی مشغول قدم زدن هستید، حتماً سگتان را با قلاده و افسار کنترل کنید . مگر اینکه شما منطقه را به کمک فنس و حصار ایمن کرده باشید.
اگر سگ شما در پارک یا در پیاده رو یا در یک مکان عمومی مدفوع کرد لطفاً آن را تمیز کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نگهداری سگ ها و طریقه آموزش آن ها با فروشگاه سرزمین سگ ها همراه باشید

 

نوشتن دیدگاه