بیماری پاروا و دستمپر در سگ ها

 در حالی که بسیاری از ما احساس میکنیم که تمام پستی و بلندی های حالات و خلقیات سگ خود را می شناسیم، اما گاهی از دیدن علائمی همچون تهوع و اسهال در سگ خود تعجب میکنیم که چگونه ممکن است سلامت سگمان و یا حتی زندگی آن را تهدید کند. آگاهی داشتن و بالا بردن اطلاعاتتان در رابطه با این بیماریها و علائم میتواند به شما جهت پیشگیری از ابتلای سگتان به این بیماریها کمک کند و از قرار گرفتن در معرض باکتری یا سموم دیگری که سلامت سگ شما را در معرض خطر قرار میدهد جلوگیری کند.
راهنماییهای زیر را جهت حفاظت سگ خود از این قاتلان خاموش مطالعه کنید.

 بیماری پاروا در سگ ها

1- پاروا Parvo
پاروا ویروس سگسانان، به سرعت حمله می کند و می تواند نتایج مرگباری داشته باشد. گرچه ویروس پاروا می تواند در تمامی سنین، سگ را تحت تاثیر قرار دهد، اما توله سگ ها و سگ های یکساله و کمتر از آن، بیشتر از سایر سگها به این ویروس حساس هستند. علائم اولیه آن، بیحالی، استفراغ و از دست دادن اشتها می باشد که اغلب با بیماریهایی که زیاد جدی نیستند اشتباه گرفته میشود. اما اگر سگ شما شروع به اسهال خونی و شدید با بوی متعفن کرد، سریع آن را به دامپزشک برسانید.
برای پیشگیری از پاروا میتوانید سگتان را واکسیناسیون کنید.

دستمپر در سگها

2- دیستمپر Distemper
دیستمپر بیماری است که از طریق آب آلوده، عطسه و یا سایر مایعات از یک سگ به سگ دیگر منتقل میشود. بنابراین هنگامی که سگتان با یک سگ خیابانی یا توله های دیگر ارتباط میگیرد، هوشیارتر باشید. این ویروس بر روی سیستم تنفسی و گوارشی سگها و بیشتر از آن بر روی چشمهای سگ تاثیر میگذارد. اغلب نشانه های اولیه این بیماری سرفه، عطسه و آبریزش چشم است. اگر ترکیبی از این علائم را در سگ خود مشاهده کردید، سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید تا از عوارض جدی تر جلوگیری شود.
یک بار دیگر تأکید میکنم که واکسیناسیون اصلی ترین روش پیشگیری از بیماری است.

 بیماری در سگ ها کرم ریه

3- کرم ریه Lungworm

اگر شما و سگتان اهل پیاده روی و گشتزنی در طبیعت هستید، سعی کنید از ریسک کرم های ریه در منطقه خود آگاهی پیدا کنید. این کرم های انگلی مضر، در ریه و نای میزبان خود جای می گیرند و در همانجا تخم گذاری می کنند. هنگامی که از تخم بیرون آمدند لاروها به سمت راه های تنفسی میزبان هجوم میآورند و منجر به نفس نفس زدن حیوان و عوارض تنفسی برای آن می شوند.
همان طور که می دانید سگ ها هر چیزی را که در مسیرشان باشد می خورند و وقتی که آب یا گوشت مرداری را پیدا کنند آن را میخورند و به این صورت ممکن است که کرم ریه را قورت دهند.
اگر شما این علائم را در سگ خود مشاهده کردید یک دامپزشک می تواند از طریق آزمایش مدفوع، رادیوگرافی سینه با اشعه ایکس ، تشخیص مناسب را انجام داده و یک داروی ضد انگل تجویز کند.

بیماری قلبی در سگ ها

4- کاردیومیوپاتی، بیماری مزمن عضله قلب Cardiomyopathy (DCM)

DCM یک بیماری ژنتیکی قلب است که باعث اختلال در اندازه و عملکرد قلب می شود. همانطور که حفره پایینی قلب، تحت تاثیر بیماری، بزرگ می شود، توانایی سگ برای انتقال خون به بدنش به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. در نهایت میتواند منجر به جمع شدن آب در ریه ها گردد و اگر تحت درمان قرار نگیرد موجب نارسایی قلب میگردد.
به طور کلی سگهای پیر و بعضی از نژادهای بزرگ مانند دوبرمن و سگ گریت دین مستعد این بیماری هستند.
به دنبال این علائم بگردید بی حالی و رخوت، تند تند نفس کشیدن، از دست دادن وزن مفرط. آنگاه تصمیم بگیرید که سگتان را بابت بیماری DCM چکاب کنید. این بیماری میتواند از طریق الکتروکاردیوگرامی و یا الکترو سوند تشخیص داده شود. اما متاسفانه پیشبینی بهبودی و بقا در هر سگی متفاوت است . خوشبختانه چکاپ های به موقع و تشخیص زودهنگام میتواند به این سگهای رنجور کمک کند تا از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوند.

بیماری لپتوسپیروزیس در سگ ها

5- لپتوسپیروزیس Leptospirosis

لپتوسپیروزیس یک بیماری رو به رشد باکتری و عامل عفونت است که سگ ها را در تمام سنین تحت تاثیر قرار می دهد. عفونت سپتو توسط حیواناتی که ممکن است در همسایگی شما باشند حمل شود. مانند راکن ها. البته لزوما این بیماری از طریق برخورد سگ شما با یک راکن منتقل نمی شود، بلکه باکتری سپتو از طریق شنا کردن در آب راکد یا بازی کردن در جنگلی با آب و هوای گرم به بدن سگ منتقل می شود.
علائم عبارتند از تب ناگهانی، لرز، ادرار بیش از حد و سختی عضلات. اگر مشاهده کردید که سگتان از هر یک از این علائم رنج میبرد یک دامپزشک می تواند با تجویز به موقع آنتی بیوتیک و آب درمانی لازم از عفونت جلوگیری کند. علاوه بر تشخیص و اقدام به موقع این بیماری، سگ شما باید یک دوره کامل درمان را سپری کند.
از آنجا که این بیماری می تواند از یک گونه به گونه دیگر سرایت کند بهتر است شما و خانوادتان نیز آزمایشی جهت اطمینان از این باکتری انجام دهید. اگر مشکوک به این بیماری در سگ خود هستید سعی کنید جهت به حداقل رساندن انتقال این بیماری به خودتان از دستکش لاتکس استفاده کنید.

سرفه در سگ ها

6- سرفه لانه ای Kennel Cough

این بیماری ِ بسیار مسری نام و شهرت خود را به خاطر اینکه به راحتی از سگی به سگ دیگر در محیط بسته و محدود منتقل میشود به دست آورده است. نشانه اصلی اینکه آیا سگ شما به این بیماری مبتلا است، سرفه های مداوم و بلند سگ حتی در زمانیکه سگ در روحیه خوب و وضعیت فعالیتی نرمالی به سر میبرد میباشد. التهاب شبیه به برونشیت در این مورد اتفاق می افتد که ملزم هستید به دامپزشک مراجعه کنید و سگتان را از سایر حیوانات خانگی دیگر دور نگه دارید.
درمان ممکن است شامل تجویز ضد سرفه و یا قرص ضد میکروبی باشد. اگر بیماری شدید باشد ممکن است از تست TLC و همینطور دستگاه بخور برای کاهش علائم استفاده کند. اگر با تمام اینها سرفه سگ شما همچنان ادامه داشت و شروع به تند تند نفس کشیدن کرد و از بینی ترشحات داشت، حتما این مسئله را پیگیری کنید تا از عوارض شدیدتر همچون ذاتالریه جلوگیری کنید.

کنه در سگ ها

7- بیماری لایم Lyme Disease

یک بیماری شناخته شده که توسط کنه به انسان و سایر حیوانات منتقل میشود. هرچند تست این بیماری برای برخی از سگ ها مثبت است، ولی هیچگونه علائم ظاهری ای ندارند، در حالی که این عفونت برای دیگران می تواند کشنده باشد.
از آنجایی که این بیماری باعث التهاب مفاصل می شود، آن دسته از سگ هایی که عفونت را رد کرده اند از لرزش و لنگ زدن هنگام راه رفتن رنج می برند. در موارد جدی تر باعث نارسایی کلیه و اختلال در سیستم عصبی میشود. بنابراین قطعاً این بیماری ای است که شما و سگتان به شدت باید از آن دوری کنید.
سگ ها معمولا به درمانهای آنتیبیوتیک پاسخ مثبت میدهند. اما با این وجود اجتناب از مناطق جنگلی که کنهها شایع هستند راه بسیار بزرگی برای جلوگیری از این شرایط ناتوان کننده برای سگتان است. حاملان این بیماری بیشتر در سواحل اقیانوس آرام و اطلس وجود دارند.
سگتان را مرتب از وجود کنه بررسی کنید و همین طور از اسپری ها و قلاده های ضد کنه استفاده کنید.

ناراحتی معده در سگ ها

8- بیماری معده Gastric Dilation Volvulus (GDV)

ناراحتی معده GDV یک وضعیت بسیار خطرناک و تهدید کننده ی زندگی است که ممکن است در ابتدا به صورت نفخ ناپایدار ظاهر شود ، اما در واقع یک هشدار برای مراجعه به دامپزشک است. پیچ خوردگی و تورم معده ناشی از هوا یا مایعات ، باعث انسداد خونرسانی به آن قسمتی از معده که تحت تاثیر قرار گرفته شده می شود و به عبارتی میتوان گفت که باعث مرگ بافت معده شده و منجر به درد و رنج بسیار شدید برای حیوان شما می گردد. اگر حیوان شما به طور غیرعادی پف کرده به نظر می رسد و یا استفراغ میکند، یا احساس درد گزنده در شکم خود دارد ، یا به زحمت نفس کشیده و فعالیتهای معمولی خود را انجام میدهد به احتمال زیاد نیاز به عمل جراحی خواهد داشت.
برای جلوگیری از بیماری GDV ظروف پایه بلند آب و غذای سگ را دور بریزید و مراقب باشید که سگتان غذایش را به سرعت قورت نمیدهد و هوای زیادی را نمی بلعد. سن و قفسه سینه ی بزرگ، همچنین میتواند از دلایل بروز این بیماری باشد.

آگاهی و شناخت از رفتارهای سگتان ، محلی که زندگی میکند و تعاملاتش با سایر سگها و حیوانات می تواند به شما در جلوگیری از این بیماری های وحشتناک کمک کند. حتما توله سگ خود را در ۶ هفته ی نخست زندگی اش واکسیناسیون کنید و بعدها چندین مرتبه تکرار کنید. واکسیناسیون بزرگترین تضمین شما در برابر بسیاری از بیماری هایی است که در این مقاله بدان پرداخته شد.

پیج اینستاگرام ما رو با ضربه زدن روی این لینک sarzamine_sagha@  دنبال کنید تا سریعتر از جدیدترین تولیدات و تخفیف ها مطلع شوید.

برای آشنایی و کسب آگاهی نسبت به بیماری های خاموش سگ ها، با فروشگاه سرزمین سگ ها همراه باشید تا از حوادث ناگوار جلوگیری کنید


لطفاً نظر خود را در رابطه با این مطلب بنویسید.

 

دیدگاه‌ها  
8
0
# belfi&barfi 1398-04-24 21:18
بوتولیسم هم خیلی بده سگه من گرفته و فلج شده
این یه بیماری مسمومیت غذاییه که در اثر خوردن گوشت نپخته و لاشه حیوانات بوجود میاد خیلللی بده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
10
7
# محمد 1398-11-07 20:56
سلام سگ من نه غذا ميخوره نه حال داره چيكار كنم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
4
6
# مهدی 1398-12-18 04:59
سلام.سگ من امروز کاملافلج شده به طوری که خودم بلندش کردم واوردمش درخونه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
6
0
# مدیریت 1398-12-19 20:34
به نقل از مهدی:
سلام.سگ من امروز کاملافلج شده به طوری که خودم بلندش کردم واوردمش درخونه

سلام. یک مقدار عسل رو در آب حل کنید و بهش بدین. اگر بهتر نشد سریعا به دامپزشکی مراجعه کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
9
6
# پرهام 1399-05-02 03:18
سلام وقتتون بخیر خسته نباشید
سگ من چند ساعتی هستش که هر چند دقیقه سک بار سرفه بلند میکنه انگار که چیزی راه گلوش رو بسته! و پشت سر هم آب دهانش رو قورت میده!! ساعتی هست که جایی باز نیست خواهشا کمک کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
11
3
# میتی 1399-09-12 01:18
سگ من تو ۵ ماهگی پاروا گرفت و فقط فقط امید دادن بهش و حرف زدن و سرم روزانه به همراه مولتی که داخل سرم ریخته شود بصورت دو وعده در روز استفاده کرد خوب شد.
سعی کنید این تایم فقط کنارش باشید و سرم قندی و دارویی روزانه به همراه مولتی استفاده کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
1
1
# محمد 1399-10-15 05:04
سلام
توله سگ ژرمن من امروز تو بغلم مرد و خودمم باهاش مردم حالم اصلا خوب نیست بچم موقع مرگ کلی جون داد و از گلوش عفونت اومد بیرون تورو خدا مراقب سگتون باشین
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
8
2
# محمد 1399-10-15 05:05
سگ‌من همین الان تو بغلم جون داد و تموم کرد توله بود ۴۰روزش بود حالم خیلی خرابه تورو خدا مراقب توله ها باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# سعید دانا 1399-12-23 02:31
سلام سگ دیدم نفس نفس تند تند میزنه و لرزش داره این اتفاق تو ساعت دو شب اتفاق افتاده و نمیدونم چی کار کنم سگم دو ساله از نژاد پودل ماده هستش شام هم مثل همیشه مرغ خورده لطفا کمکم کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
2
0
# مدیریت 1400-01-18 22:07
به نقل از سعید دانا:
سلام سگ دیدم نفس نفس تند تند میزنه و لرزش داره این اتفاق تو ساعت دو شب اتفاق افتاده و نمیدونم چی کار کنم سگم دو ساله از نژاد پودل ماده هستش شام هم مثل همیشه مرغ خورده لطفا کمکم کنید

سلام متاسفانه نژادهای کوپک خیلی دچار بیماری می شوند. بزرگی قلب و امعا و احشا میگیرند . چون محصول دستکاری ژنتیکی هستند. باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
2
2
# شز 1400-01-27 05:18
سگ پامرانین من مدام بخصوص در شب عطسه میکنه و صدایی که انگار داره چیزی رو به زور از بیتیش یا گلوش فشار میده بیرون و بعد از عطسه آب دهنش و قورت میده تا چند دقیقه بعد که باز تکرار میکنه
کسی میدونه مشکل چیه؟ چکار باید کرد؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
2
1
# رامان 1400-02-13 00:22
سلام،سگ من مدتی پیش بدنش عفونتی شد،ینی از چشمو بینیش عفونت بیرون میزد و حال نداشتو تکون نمی‌خورد.غذاهم نمی‌خورد.با خوردن یسری دارو چندروزی خوب شد.ولی خیلی ناگهانی بعد چندروز کاملا فلج شد،ینی فقط نفس میکشه.دامپزشک میگه کاریش نمیشه کرد.دارم میمیرم،نمیدونم چیکار کنم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
2
1
# فائزه 1400-03-11 10:11
سلام. سگ من دو روز سرحال بود. چون بچه بود گوشت نمی خورد.فقط شیر می خورد.یه روز که بهش شیر دادم مقداری از شیر موند و فردا دیدم شیر رو خورده. دیدم اسهاله و بی حال شده فک کنم شیر ترش بوده علتش چیه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
2
0
# محمد محمدی 1400-05-13 21:55
وقت بخیر.سگ مادوسالی هست حساسیت شدیدداره دکتر زیادبردم.گفتن بایددارو استفاده کنه دائم.یک ماه پیش ۴تا امپول تزریق کردم بعد از دوهفته عضلاتش رو از دست دادوضعیف شد.الان شکمش و دنده هاش ورم داره.مشکل چیه؟ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه