علت سرفه کردن سگ

نگهداری از حیوانات خانگی علاوه بر لذتی که دارد، چالش هایی را نیز به همراه دارد. شما باید به خوبی مراقب حیوان خانگی خود بوده و بر رفتارهایش نظارت داشته باشید. این موضوع در مورد سگ ها که حیوانات بسیار باهوشی هستند نیز صدق می کند. گاهی اوقات رفتارهایی ازجمله پارس کردن زیاد، خوابیدن بیش از حد، سرفه های طولانی و پیاپی می تواند نشانه ی مشکلی در سلامت سگ شما باشد. پس باید این نشانه ها را جدی بگیرید و به دنبال علت و روش درمان آن ها باشید. شما می توانید اطلاعات کافی در رابطه با بهترین سگ قدرجونی را از مجموعه سرزمین سگ ها دریافت کنید. 

علت سرفه کردن سگ چیست؟

سرفه کردن سگ ها در حالت عادی نگرانی ای ندارد و یک امر کاملا طبیعی است؛ اما اگر این سرفه ها طولانی و پیاپی باشد باید مورد پیگیری قرار گیرد و درمان شود. در ادامه چند مورد از دلایل احتمالی سرفه کردن سگ ها را ذکر می کنیم تا با آنها آشنا شوید.

  • بیماری قلبی
    یکی از شایع ترین دلایل سرفه سگ، بیماری عضله ی قلب یا دریچه های قلب است. این مشکل باعث ایجاد اختلال در پمپاژ خون توسط قلب سگ می شود. در نتیجه قسمتی از قلب بزرگ شده و راه های هوایی اصلی در ریه ها را فشرده می کند و سرفه اتفاق می-افتد. اگر سرفه های سگ شما به دلیل مشکلات قلبی باشد، معمولا در شب و یا زمانی که به پهلو خوابیده است اتفاق می افتد.
  • مشکل ریوی
    یکی از بیماری های رایجی که سبب سرفه سگ ها می شود، مشکلات ریوی است. پنومونی سگ (التهاب ریه ها) می تواند براثر باکتری، عفونت، مشکلات بلع، و یا برخی از اختلالات متابولیک رخ دهد. در چنین مواردی سرفه ی سگ نرم و مرطوب به نظر می رسد و علائم دیگری از جمله تب بالا، اشتهای کم و انرژی پایین به همراه دارد.

علت سرفه کردن سگ چیست

  • التهاب مجرای نای و راه های هوایی اصلی
    این نوع سرفه ها معمولا خشک هستند و با راه رفتن تشدید می شوند. همچنین این سرفه ها می تواند منجر به استفراغ سگ شود. گاهی اوقات این سرفه ها خود به خود متوقف می شوند اما گاهی برای درمان آنها باید از آنتی بیوتیک استفاده شود. نکته ای که در این مورد حائز اهمیت است این است که این سرفه ها مسری هستند.
  • افتادگی نای
    این مشکل باعث نرم و شل شدن نای می شود. معمولا نژادهای کوچک و تزئینی دچار این بیماری می شوند. سگ های مبتلا به این بیماری معمولا سرفه های خشک و مکرر دارند و به سختی آرام می شوند. در چنین وضعیتی اگر سگ ها افسار بسته باشند، سرفه ی آنها تشدید می شود. سرفه های ناشی از این بیماری اغلب در سگ های چاق بیشتر است.
    درمان این نوع سرفه در کنار داروهای متوقف کننده ی سرفه، از طریق کاهش وزن سگ نیز صورت می گیرد. البته در موارد ضروری ممکن است دامپزشک دستور جراحی بدهد.
  • بیماری کرم قلب
    دیروفیلاریا ایمیتیس، نوعی انگل است که به کرم قلب معروف است. این بیماری از طریق نیش پشه هایی که ناقل لارو عفونی دیروفیلاریا ایمیتیس هستند، به سگ منتقل می شود. این بیماری در مناطق گرم تر مانند فلوریدا و کالیفرنیا شایع تر است.
    سگ های مبتلا به بیماری کرم قلب ممکن است علائمی از جمله سرفه خفیف و مداوم، انرژی کم، کاهش وزن و کاهش اشتها داشته باشند و یا هیچ علائمی از خود نشان ندهند.

علت سرفه کردن سگ چیست؟

  • آنفولانزا
    سگ ها نیز همانند انسان ها در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند. آنفولانزای سگ سبب ایجاد عفونت تنفسی شده که در نهایت به سرفه می انجامد. این سرفه ها ممکن است ده الی سی روز طول بکشد. آنفولانزای سگ بین حیوانات مسری است. بنابراین اگر حیوان دیگری در منزل دارید بهتر است محل نگهداری آنها را از یکدیگر جدا کنید.
  • سایر ویروس ها
    ویروس های زیادی وجود دارد که در بین حیوانات ازجمله سگ ها رایج است. این ویروس ها می توانند علائم متفاوتی داشته باشند که یکی از آنها سرفه کردن طولانی است.

درمان خانگی سرفه ی سگ

عسل یک درمان خانگی ایمن برای سرفه ی سگ شما می باشد. این ماده گلوی سگ را نرم کرده و میزان سرفه ی او را کاهش می-دهد. شما می توانید 2/1 الی 1 قاشق سوپ خوری عسل را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و سه مرتبه در روز به سگ خود بدهید. البته بسته به اینکه سگ شما چقدر سرفه می کند می توانید دفعات بیشتر یا کمتری از این ترکیب استفاده کنید.
عامل دیگری که در درمان سرفه های خفیف سگ تأثیر دارد، استفاده از حمام بخار و ایجاد هوای متعادل و مرطوب در محل نگهداری سگ است.

شربت برای سرفه سگ

شربت برای سرفه ی سگ

شربت های مختلفی برای درمان سرفه ی سگ وجود دارد که بسته به شدت سرفه وعلت آن تجویز می شوند. بنابراین برای استفاده از این شربت ها بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید. این شربت ها همچنین در طعم های متنوع موجود هستند. شما به عنوان سرپرست سگ باید از مصرف هرگونه داروی درمان سرفه که برای انسان ها است، پرهیز کنید؛ چرا که این داروها ممکن است برای بدن سگ ها ناسازگار بوده و عواقب ناخوشایندی داشته باشد.
شما می توانید با مراقبت درست و آگاهانه از حیوان خانگی خود، از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کنید. اما اگر به هر دلیلی حیوان تان دچار مشکلات جدی شد، مراجعه به دامپزشک بهترین راه حل برای درمان بیماری حیوان شما است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نگهداری از سگ، به وبسایت سرزمین سگ ها مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه