بیماری های سگ سرابی

علائم زیادی هستند که مشاهده آن‌ها هشدار دهنده این است که سگ شما دچار بیماری شده است. بالا بودن دمای بدن، اسهال، استفراغ و بی‌حالی طولانی‌مدت، تغییرات ادراری و همچنین تغییر در اشتها، چشم‌های قرمز، سرفه و صدای ناهنجار همه و همه جزء علائمی هستند که نشان می‌دهد سگ شما بیمار شده است، اما برخی از سگ‌ها دچار بیماری‌هایی می‌شوند که مختص نژاد خودشان است. یکی از نژادهای پرآوازه ایرانی نژاد سگ سرابی است. این سگ‌ها دارای قدرت جسمانی بسیار بالایی هستند و به خاطر شجاعت بی‌نظیر آن‌ها به‌عنوان سگ‌های جنگی یا سگ‌های چوپان از آن ها استفاده می‌کنند. سگ سرابی معمولاً به خاطر فیزیک سالمی که دارد، در بین دوستداران حیوانات مشهور است، اما این سگ‌ها نیز ممکن است دچار بیماری‌هایی شوند که منجر به افزایش وزن آن ها شده و ممکن است دچار افسردگی و ضعف عضلانی شوند. این سگ‌ها به‌شدت نیاز به تحرک و جنب‌وجوش دارند، بنابراین یکی از مشکلاتی که ممکن است برای آن ها به وجود بیاید داشتن زندگی کسل‌کننده و بی‌تحرک است. سگ‌های سرابی مانند نژادهای مشابه خودشان یعنی ژرمن و دوبرمن دچار بیماری های اسکلتی و ساختاری نمی‌شوند، اما برخی از این سگ‌ها به خاطر این‌که وزن بالایی دارند و فشار زیادی به مفاصل آن ها مانند آرنج و لگن وارد می‌شود دچار بیماری‌های التهابی مربوط به مفصل می‌شوند. در ادامه به برخی از شایع‌ترین بیماری های سگ‌های سرابی اشاره می‌کنیم.

بیماری های سگ سرابی

شایع‌ترین بیماری های سگ‌های سرابی را بشناسید

سگ‌های سرابی به خاطر این‌که جثه بزرگی دارند معمولاً دارای وزن زیادی هستند. همین اضافه‌وزن ممکن است آن ها را دچار مشکلاتی مانند روماتیسم نماید، بنابراین دقت داشته باشید که از ورزش منظم و تحرک کافی برای این نژاد از سگ‌ها غافل نشوید. چراکه عدم تخلیه انرژی هم باعث بدخلقی این سگ‌ها می‌شود و هم این‌که آن ها را دچار مشکلاتی مانند آرتروز، روماتیسم و ...می‌نماید. بیماری‌های مانند آرتروز و آرتریت این نژاد را بسیار ناتوان می‌کند و آن ها نمی‌توانند به خاطر داشتن درد در مفصل‌ها به‌خوبی حرکت کنند، بنابراین دچار افسردگی می‌شوند. برای داشتن یک زندگی باکیفیت همیشه به نژاد سگ‌ها و بیماری‌هایی که ممکن است به آن دچار شوند دقت کنید. مقدار غذایی که به حیوان می‌دهید باید کنترل‌شده باشد، چراکه چاقی باعث بروز بسیاری از مشکلات دیگر در نژاد سگ‌های سرابی که سنگین‌وزن هستند می‌شود. یکی از بیماری‌هایی که این سگ‌ها ممکن است به آن دچار شوند و جزء شایع‌ترین بیماری‌های سگ سرابی است، بیماری دیسپلازی هیپ یا دیسپلازی آرنج است. از دیگر مشکلات سگ‌های سرابی می‌توان به نفخ، چاقی و دیر زایی در بعضی سگ‌هایی که توله‌های بزرگی دارند اشاره کرد.

شایع‌ترین بیماری های سگ‌های سرابی را بشناسید

علائم بیماری دیسپلازی هیپ در سگ‌های سرابی

علائم بیماری دیسپلازی هیپ در سگ‌های سرابی زمانی بروز می‌کند که سگ‌ها نتوانند به‌درستی بدوند و در ناحیه پا دچار لنگیدن می‌شوند. به‌اصطلاح به این بیماری دیسپلازی هیپ گفته می‌شود. این بیماری مربوط به مفصل لگنی و ران سگ‌ها است و معمولاً دلایل ارثی دارند. هنگامی‌که مفاصلی که استخوان ران را به لگن متصل می‌کنند، رشد غیرعادی داشته باشند، این مشکل در سگ‌ها به وجود می‌آید. برخی از سگ‌ها به خاطر رشد سریع، دلایل ژنتیکی و مصرف غذای زیاد ممکن است دچار چنین بیماری‌هایی شوند. برخی اوقات نیز سگ‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض ضربه‌های خفیف و عفونت‌های مفصلی دچار این مشکل می‌شوند، اما ما از طریق چه علائمی می‌توانیم بفهمیم که سگ سرابی دچار بیماری دیسپلازی هیپ شده است؟ اگر متوجه شدید که سگ سرابی نمی‌تواند درست بایستد و قادر به انجام تمرین‌ها و حرکت نیست. همچنین لنگیدن‌های مکرر و مداوم و همچنین عدم انجام فعالیت‌های بدنی از نشانه‌های این بیماری است. البته تشخیص بیماری‌هایی مانند دیسپلازی هیپ باید حتماً توسط دامپزشک انجام شود. دامپزشک این عارضه را از طریق عکس‌های رادیوگرافی تشخیص می‌دهد و با معاینه حیوان می‌تواند تا حد زیادی با توجه به سن سگ این بیماری را کنترل کند. برخی اوقات سگ‌ها نیاز به جراحی دارند، اما بعضی از سگ‌ها تنها با مصرف داروهای خاص می‌توانند این مشکل را پشت سر بگذارند. استراحت مطلق به مدت دو هفته، ماساژ و حرکت کنترل‌شده به‌عنوان درمان این بیماری به کار می‌رود. شنا و حرکت مفاصل زیر آب نیز بسیار مفید است. برخی از داروهای ضد استروئیدی نیز توسط دامپزشک برای درمان این بیماری تجویز می‌شوند. کنترل وزن، استفاده از مکمل‌های مفید و همچنین داشتن فعالیت‌های بدنی کنترل‌شده می‌تواند بسیار مؤثر باشد. دقت کنید که کاهش وزن حیوان در کنترل این بیماری تأثیر زیادی دارد. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی بهتر است به تغذیه و فعالیت‌های مناسب این نژاد سگ دقت ویژه‌ای داشته باشید. اگر سگ سرابی شما دچار این علائم شده باشد، شما می توانید با کارشناسان سرزمین سگ ها در ارتباط باشید و از کمک آن ها بهره‌مند شوید.

نوشتن دیدگاه