تفاوت ژرمن شولاین و ورک لاین

سخت‌کوشی و هوش بالا از ویژگی‌های ممتاز سگ‌های ژرمن شپرد هستند، به همین دلیل انسان‌ها برای کارهای مهمی مانند راهنمایی معلولین، نجات جان افراد گرفتار در حوادث مختلف، نگهبانی و ردیابی مجرمین به سراغ این نژاد می‌روند. این نژاد از سگ‌ها خود دارای دو گونه مهم شولاین و ورک لاین است. در این مقاله از سرزمین سگ ها تفاوت ژرمن شولاین و ورک لاین مورد بررسی قرار گرفته است. با ما همراه باشید.

تفاوت ژرمن شولاین و ورک لاین

تفاوت سگ ژرمن شولاین و ورک لاین در چیست؟

سگ‌های ژرمن ورک به دسته‌های ژرمن شپرد آلمان شرقی، ژرمن شپرد آلمان غربی و ژرمن شپردهای چک تقسیم‌بندی می‌شوند، اما شولاین‌ها در سه دسته آمریکایی، اروپایی و آلمان غربی قرار دارند. جالب است بدانید که پرورش‌دهنده‌های آمریکایی روی ظاهر حیوان تمرکز می‌کنند در صورتی که اروپایی‌ها به توانایی جسمانی و سلامت او اهمیت می‌دهند. حال در ادامه مطلب به تفاوت های اساسی سگ ژرمن شولاین و ورک لاین می پردازیم.

  • رنگ و پوشش سگ: اولین تفاوت ژرمن شولاین و ورک لاین رنگ آن‌ها است. شپردهای نمایشی در رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی یا برنزی وجود دارند. البته کمر این نوع از سگ‌ها سیاه رنگ است، همچنین به طور معمول نوک موهای این حیوان مشکی است و انتهای آن‌ها رنگ‌های دیگری مشاهده می‌شود. طرح‌ها و رنگ ژرمن‌های ورک به زادگاه آن‌ها بستگی دارد و الگوهای مشکی در آن‌ها رایج‌تر است. این حیوانات معمولا در رنگ‌هایی مانند قرمز مایل به قهوه‌ای، طلایی یا زرد، مشکی و نقره‌ای دیده می‌شوند. چهره‌ای به رنگ سیاه و صورتی مربعی از جمله ویژگی‌های ظاهری این حیوانات به شمار می‌رود.
  • ویژگی های جسمانی و فیزیکی: بدن ژرمن شپردهای ورک نسبت به شولاین‌ها کوچک‌تر اما عضلانی‌تر است، به همین دلیل این گونه اصولا برای کار و نگهبانی به وجود آمده‌اند. ورک لاین‌ها نسبت به ژرمن شپردهای نمایشی پاهای عقبی بلندتری دارند که این ویژگی در بهتر دویدن آن‌ها موثر است. پاهای عقبی کوتاهتر ژرمن شپردهای شولاین منجر به وجود شیب و زاویه در قسمت عقبی بدن آن‌ها می‌شود. احتمال ابتلا به ناهنجاری در رشد در نواحی باسن و آرنج در شولاین‌ها بیشتر از ورک‌ها است، همچنین ژرمن شپردهای شولاین سطح انرژی پایین‌تری نیز نسبت به ژرمن شپردهای کاری دارند. زاویه دار بودن صورت شولاین‌ها نیز یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو گونه از ژرمن است.
  • ویژگی های رفتاری: ژرمن شپردهای کاری به فعالیت زیاد و طولانی مدت علاقه دارند. این حیوانات پر انرژی و پر تحرک زیاد تحت تاثیر محیط و افراد غریبه قرار نمی‌گیرند و می‌توانند روی کار خود تمرکز کنند، به همین دلیل ورک‌ها گزینه‌ای مناسب برای کار کردن به عنوان سگ پلیس و سگ گروه امداد و نجات هستند.
    به طور کلی یک ژرمن شپرد اصیل باید هوش بالا و اعتمادبه‌نفس خوب داشته باشد و بتواند در شرایط مختلف واکنش‌های مناسب را انجام دهد، همچنین این‌گونه از سگ‌ها به خصوص ژرمن شپردهای کاری نباید تحت تاثیر شرایط محیطی مانند رفت‌وآمد، صدای آژیر یا شلیک اسلحه قرار بگیرند. این سگ‌ها باید در این شرایط، رفتاری کاملا پیش‌بینی شده و مطمئن از خود نشان دهند و تمایل به مقابله با منبع خطر و تهدید را داشته باشند. در کل ژرمن شپردها سگ‌های مهربان و اجتماعی هستند، اما شولاین‌ها انتخاب بهتری برای زندگی خانوادگی محسوب می‌شوند. این گونه از ژرمن‌ها خلق‌وخوی آرام‌تری دارند و برخلاف ورک‌ها علاقه‌ای به دنبال کردن و گرفتن سوژه‌های متحرک ندارند. آستانه تحمل درد در ژرمن‌های نمایشی پایین‌تر است، در حالی که ورک‌ها راحت‌تر درد را تحمل می‌کنند.

تفاوت سگ ژرمن شولاین و ورک لاین در چیست؟

موارد استفاده از سگ‌ های ژرمن شولاین ورک لاین

سگ‌های ژرمن شولاین و ورک لاین به دلیل خصوصیات جسمانی و رفتاری خود برای اموری مناسب هستند که نیاز به جدیت و کار کردن طولانی مدت دارند. برخی از این امور عبارتند از:

  • فعالیت در گروه‌های امداد و نجات صلیب سرخ یا آتش‌ نشانی
  • کشف مواد مخدر برای پلیس
  • گارد و نگهبانی

البته هم ژرمن ورک و هم شولاین برای نگهبانی و گارد مناسب هستند، اما بهتر است که این کار به ژرمن شپردهای کاری سپرده شود. از آنجایی که ژرمن شپردهای نمایشی روحیه آرام و لطیف‌تری دارند، گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌ها و کودکان هستند. در کل فراموش نکنید که هر سگ ژرمن به دلیل داشتن خوی شجاعت، هوش و مهربانی از عهده هر شغلی برمی‌آید.

موارد استفاده از سگ‌ های ژرمن شپرد ورک و نمایشی


قیمت سگ ژرمن شولاین بیشتر است یا ورک لاین؟

برای خرید و نگهداری از سگ‌های ژرمن شولاین و ورک در ایران باید هزینه نسبتا بالایی را بپردازید. برای خرید شولاین اصیل باید مبلغی در حدود 10 تا 80 میلیون تومان بپردازید. در حالی که هر سگ ژرمن شپرد کاری در حدود 20 تا 90 میلیون تومان می‌ارزد. البته دقت داشته باشید که مبالغ عنوان شده تقریبی بوده و با نوسانات قیمت دلار تغییر می‌کند. برخی از افراد به دلیل قیمت بالای این حیوانات اقدام به توله‌گیری و فروش آن‌ها می‌کنند. به طور معمول چنین اشخاصی سگ‌ها و توله‌های آن‌ها را در شرایط نامناسبی نگه می‌دارند، بنابراین بهتر است که به جای خرید نژادهای ژرمن ورک و شولاین از این افراد سگ مورد نظر خود را از مراکز معتبر به سرپرستی بگیرید. این اقدام علاوه بر اینکه در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌نماید، مانع از ادامه این چرخه حیوان‌آزاری و سوء استفاده از حیوانات می‌شوید.

نوشتن دیدگاه