بیماری پاروا یکی از بیماری های عفونی ویروسی است که بیشتر در بین توله سگ ها دیده می شود. این ویروس باعث بیماری خانواده سگ ها می شود و اگر به موقع درمان نشود مقاومت بدن سگ ها را در برابر عفونت ها کاهش می دهد. ممکن است به دلیل از دست دادن سریع آب بدن جان خود را از دست دهند. این ویروس گونه‌ های متعددی دارد و ممکن است از طریق تماس با سطوح آلوده، بزاق دهان، مخاط بینی، سرفه و عطسه فرد آلوده انتقال پیدا کند. امکان انتقال از طریق قطرات ریز موجود در هوا هم وجود دارد. گاهی اوقات ویروس پاروا از طریق خون و محصولات خونی آلوده منتقل می ‌شود. این ویروس در انسان معمولاً به درمان خاصی نیاز ندارد، چرا که اگر فرد مشکل ویژه‌ای نداشته باشد، این بیماری خود به خود بهبود پیدا می‌ کند. اکثر اوقات ویروس پاروا در بین کودکان مشاهده می شود و علائم آن شامل دانه های قرمز رنگ روی پوست صورت بازو و دست ها می شود. علائمی نظیر گلو درد، تب، سردرد، گرفتگی بینی، خارش، درد عضلات و بروز علائم پوستی در سایر نقاط بدن فرد بیمار نیز دیده می شود. همان‌طور که گفتیم اگر سیستم ایمنی بدن کودکان بیمار قوی باشد دوره این بیماری کوتاه مدت است، اما گاهی اوقات این بیماری در بدن بزرگسالانی که تاکنون به آن مبتلا نشده اند ممکن است باعث درد مفاصل و ایجاد التهاب های طولانی مدت شود. افرادی که دچار نقص ایمنی هستند و یا خانم های باردار در معرض خطر بیشتری قرار دارند. سیستم ایمنی بدن انسان مانند سگ ها به اندازه کافی رشد نکرده که بتواند در برابر چنین بیماری ‌های مقاومت کند، بنابراین با اقدامات پیشگیرانه مانند شستشو و نظافت سطوح و محیط مشترک، شستن و تمیز کردن دست ها، امکان انتقال بیماری از بین می ‌رود. وقتی محیط پاکیزه و عاری از ویروس باشد، از انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان جلوگیری می شود.

انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان

آیا بیماری پاروا از سگ به انسان منتقل می شود؟

برخی از بیماری ها هستند که بین انسان و سگ ها مشترک هستند و ممکن است از یک سگ بیمار به انسان منتقل شود، اگر چه در صورت مراجعه منظم به دامپزشک امکان بروز چنین بیماری هایی از بین می‌رود، اما باید به نکات بهداشتی نیز دقت داشته باشید، چرا که بیماری پاروا یک عفونت ویروسی خطرناک است که به انسان هم منتقل می‌ شود. اغلب توله سگ ها درگیر این بیماری ویروسی می شوند و اگر ظرف مدت ۱۰ روز درمان نشوند، عواقب خطرناکی را برای آن ها به دنبال خواهد داشت. بیماری پاروا به کودکان و بزرگسالان هم منتقل می‌ شود و ممکن است برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، مشکلات جدی ایجاد کند.

آیا بیماری پاروا از سگ به انسان منتقل می شود؟

علائم بیماری پاروا در سگ

ویروس پاروا در بین توله سگ ها موجب ایجاد اسهال خونی می شود و بسیار خطرناک است. معمولاً توله سگ هایی که در محیط های آلوده هستند و با خاک آلوده در تماس هستند، دچار این بیماری ویروسی خطرناک می ‌شوند. برخی از مراکز پرورش و نگهداری سگ هستند که برای واکسیناسیون سگ مولد نظارتی ندارند. با توجه به این که توله سگ هایی که از مادران واکسینه شده متولد شده‌اند، در بدن خود آنتی بادی دارند، بهتر است از مراکزی اقدام به خرید توله سگ نمایید که نسبت به واکسیناسیون سگ ها دقت دارند. از علائم بیماری پاروا در سگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بی حالی
  • از بین رفتن اشتها
  • کز کردن
  • تب

به طور کلی علائم ویروس پاروا در سگ ها از چهار روز تا دو هفته بروز پیدا می‌ کند و پس از بروز علائم اولیه استفراغ و اسهال خونی شروع می شود. اگر در این مواقع حیوان توسط دامپزشک معاینه نشود، ممکن است باعث مرگ شود، بنابراین بهتر است به محض بروز علائم نسبت به درمان آن اقدام شود، چرا که از دست رفتن سریع آب بدن موجب عواقب خطرناکی خصوصاً در توله سگ ها می شود. مرکز نگهداری سرزمین سگ ها در اصفهان نسبت به واکسیناسیون سگ ها و توله سگ ها دقت ویژه‌ای دارد و همواره به سلامت محیط زندگی حیوانات اهمیت می ‌دهد. چراکه تماس توله سگ های بیمار با توله های سالم یا نزدیک شدن به فضولات حیوان بیمار، امکان انتقال این بیماری را بالا می برد، به همین خطر کارکنان مجموعه سرزمین سگ ها به روش های پیشگیری از بیماری توجه ویژه ای دارند. شما می توانید با خیال راحت سگ های واکسینه شده و اصیل را از سرزمین سگ ها بخرید، همچنین اگر با این علائم روبه‌رو شدید می توانید با کارشناسان سرزمین سگ ها در ارتباط باشید.

نوشتن دیدگاه