نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی

همه ایرانیان سگ ها را به عنوان حیوانی با وفا می شناسند. حیوان باهوشی که به صاحب خود وفادار است و از دیرباز ثابت کرده که نگهبانی تمام عیار به شمار می آید. با این وجود بسیاری از افراد به دلیل هوش بالا سگ ها تمایل دارند که این حیوان زیبا و وفادار را در خانه نیز نگهدارند، اما آیا نگهداری سگ در خانه از منظر پزشکی صحیح است؟ توصیه‌ پزشکان در خصوص نگهداری سگ چیست؟ برای آن که پاسخ این سوال ها را دریابید، ما را در این متن همراهی کنید.

آیا از نظر پزشکی نگهداری سگ در خانه صحیح است؟

روانشناسان به طور کلی معتقد هستند که نگهداری حیوانات خانگی به سلامت روانی کمک می کند. همچنین از بروز افسردگی جلوگیری خواهد کرد. نگهداری حیوانات خانگی و سگ در خانه شما را به نوعی وادار به ورزش و تحرک می کند. همین تحرک های کم منجر به کاهش فشار خون و کلسترول می شود.
سگ ها به طور ویژه موجب شادی، سلامت روح و کاهش استرس می شوند. نگهداری سگ ها مزیت های زیر را نیز به همراه دارند:
• کاهش فشار خون
• کاهش سطح تری گلیسرید
• پر کردن اوقات خالی و تنهایی
با وجود تمامی مزایای نامبرده نگهداری سگ ها در خانه به دلیل وجود بیماری های مشترک بین آن ها و انسان توصیه نمی شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که در برخی از مواقع ممکن است سگی در ظاهر سالم باشد، ولی ناقل ویروسی خطرناک بوده. در صورتی که به هر دلیلی تمایل دارید در خانه خود سگ نگه دارید، توصیه های پزشکان را در نظر بگیرید.

توصیه پزشکان در خصوص نگهداری از سگ

توصیه پزشکان در خصوص نگهداری از سگ

اگر تمایل به نگهداری سگ در خانه دارید، موارد زیر را برای حفظ سلامت خود، اعضای خانواده و خود حیوان رعایت کنید.

دست‌ های خود را بشویید

برای کمک به کاهش خطر ابتلا به ویروس یا عامل بیماری زا که حیوان خانگی شما ممکن است ناقل آن باشد، دست هایتان را در موارد زیر بشویید:
• پس از لمس یا بازی با حیوان خانگی خود
• پس از غذا دادن یا دست زدن به غذای حیوان خانگی
• پس از دست زدن به زیستگاه یا تجهیزات حیوانات خانگی از قبیل قفس، مخزن، اسباب بازی، ظروف غذا، آب و ...
• پس از تمیز کردن حیوانات خانگی
• پس از خروج از مناطقی که حیوانات در آن زندگی می کنند، حتی اگر حیوانی را لمس نکرده اید.
• قبل از خوردن و آشامیدن
• قبل از تهیه غذا یا نوشیدنی
• پس از درآوردن لباس یا کفش کثیف
آب روان و صابون برای شستن دست ها بهترین گزینه هستند، اما می توانید تا زمانی که آب جاری و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. بزرگسالان همیشه باید در شستن دست ها به کودکان خردسال کمک کنند.

مراقب سلامت سگ خود باشید

مراقب سلامت سگ خود باشید

نگهداری از سگ در خانه به معنای قبول هزینه های چک شدن آن توسط دامپزشک و تزریق واکسن های آن است. با دامپزشک در مورد چگونگی حفظ سلامت سگ خود صحبت کنید. رژیم غذایی مناسب، آب تازه، بستر تمیز و ورزش فراوان را در اختیار سگ خود قرار دهید. همچنین با واکسن، کرم زدایی و کنترل کک و کنه سلامت آن را تضمین کنید.

در برخورد با سگ خود بهداشت را رعایت کنید

علاوه بر شستن دست‌ها، برای جلوگیری از انتشار ویروس یا میکروب بین خود و سگ‌تان بهداشت را رعایت کنید. سگ و لوازم مربوط به آن را بیرون از آشپرخانه قرار دهید. همچنین در صورت امکان محل زندگی و لوازم آن را بیرون از خانه ضد عفونی کنید. هرگز وسایل آن را در داخل سینک آشپزخانه تمیز نکنید. مدفوع سگ را همیشه با استفاده از یک کیسه از محل زندگی و حیاط خود خارج کنید، چرا که ممکن است مدفوع سگ حامل میکروب و انگل باشد.
به کودکان خود بیاموزید که چگونه با حیوانات ارتباط برقرار کنند
نگهداری سگ در خانه حس مسئولیت پذیری را نیز در کودکان ایجاد می کند. با این حال در هنگام تعامل کودک خود با سگ بر آن ها نظارت داشته باشید. همچنین به آن ها بیاموزید که پس از تماس با سگ با هر وسیله مربوط به آن دست خود را بشویند.

کلام آخر

سگ ها از جمله بامزه و باهوش ترین پستاندارن هستند که از دیرباز به عنوان نگهبان در کنار انسان ها زندگی می کردند. در چند دهه اخیر نگهداری سگ در خانه نیز رواج پیدا کرده. در این متن به طور کامل نظر پزشکان در خصوص نگهداری سگ ها در خانه و توصیه هایشان را بیان کرده ایم. امیدواریم مطالب موجود در سایت سرزمین سگ ها مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

 

نوشتن دیدگاه