نگهداری توله سگ بدون مادر

معمولا ماده سگ تمام کارها از شیر خوردن تا راه رفتن را به توله های خود آموزش می دهد. اما گاهی ممکن است که صاحبان سگ ها به دلایلی از جمله تجارت حیوانات خانگی مسئول مراقبت از توله ها باشند. نگهداری توله سگ بدون مادر کاری دشوار است، اما کسب دانش کافی در این زمینه می تواند به شما کمک کند. در این مقاله قصد داریم که شما را با نحوه مراقبت و غذا دادن به این توله های خوشگل و بامزه آشنا سازیم.
لازم به یادآوری است که شما باید از همان مراحل ابتدای تولد مسئله آموزش توله سگ ها را جدی بگیرید. توله ها در این سن موجوداتی بسیار ضعیف هستند که حتی توانایی باز کردن چشمان خود را ندارند. بنابراین در مراقبت از آن ها تمام سعی خود را انجام دهید و نقش یک مادر مهربان را به خوبی برای آن ها ایفا کنید.

چگونه از توله سگ های تازه متولد شده مراقبت کنیم؟

چگونه از توله سگ های تازه متولد شده مراقبت کنیم؟

توله های سگ برای تنظیم دمای بدن خود نیاز به کمک شما دارند. شما باید با فراهم کردن شرایط مناسب برای مثال استفاده از لامپ های 40 وات آن ها را گرم نگه دارید. دمای مناسب برای این حیوانات کوچک بین 30 الی 33 درجه سانتیگراد است که شما باید این دما را تامین کنید.

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، دستشویی کردن توله ها است. توله های سگ تمایل زیادی به دستشویی کردن ندارند. شما باید بعد از هر وعده غذایی آن ها را وادار به دستشویی کردن کنید. شما باید برای این کار یک پد پنبه ای یا قلمو نرم را بکار ببرید. برای این کار قلمو یا پد را به آهستگی روی پشت توله سگ بمالید و او را وادار به دفع مدفوع سازید.
افزودن غذای کمکی در کنار تغذیه با شیر به برنامه غذایی توله سگ بدون مادر از نکات مهم نگهداری از توله سگ های تازه متولد شده است. این نوزادان باید تا دو هفتگی فقط شیر بخورند، اما پس از این زمان باید به مرور غذاهای کمکی نیز به آن ها داده شود. در این شرایط مقداری غذای کمکی را در شیر حل کنید و با استفاده از شیشه شیر به توله سگ بدهید. در صورتی که توله ها با خوردن این نوع غذاها دچار ناراحتی شدند، نوع غذای کمکی را عوض کنید.
نگهداری از توله های تازه متولد شده بدون مادر کاری دشوار است. اما در صورتی که این کار به درستی و با صبر و حوصله انجام شود، لحظات بسیار شیرینی را برای شما به همراه دارد. توله ها پس از یک ماه بالغ می شوند و قادر به مراقبت از خود هستند. با وجود اینکه توله ها در این سن بسیار بازیگوش هستند، بهترین زمان برای ترتیب و یادگیری در همین دوران است.

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر

در صورتی که به هر دلیلی دسترسی به مادر توله سگ ها ندارید، شما باید به آن ها غذا بدهید. به یاد داشته باشید که این حیوانات کوچک و حساس را باید همیشه گرم نگه دارید. همچنین برای 3 الی 4 هفته اول زندگی توله سگ ها باید با استفاده از شیشه شیر به آن ها بدهید. به هیچ عنوان در این دوران به توله ها گوشت یا غذای دیگری غیر از شیر ندهید، چرا که این امر باعث بیماری آن ها می شود.
از آنجایی که میزان چربی شیر گاور تقریبا نصف چربی شیر سگ است، بنابراین شیر گاو را با آب رقیق نکنید. همچنین کلسیم و فسفر موجود در شیر سگ نیز دو برابر شیر گاو است. به همین دلیل رقیق کردن شیر گاو با آب باعث کاهش این مواد معدنی می شود.
در برخی از موارد توله های سگ قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر گاو نیستند و اسهال می شوند. در این حالت باید از شیر خشک مخصوص سگ ها یا شیر خشک بدون لاکتوز بچه های انسان استفاده کنید. همچنین از دادن شیر سرد یا فریز شده به توله ها اجتناب ورزید، زیرا این امر باعث اختلال در تنظیم بدن آن ها می گردد.
برای شیر دادن به توله سگ بدون مادر نیز شیشه شیرهای مخصوصی وجود دارند که می توانید از فروشگاه های لوازم حیوانات خانگی بخرید. مراقبت باشید که سری شیشه زیاد باز نباشد که شیر زیادی وارد حلق حیوان نگردد. برای توله های کوچکتر نیز می توانید از سرنگ های 3 میلی متری کمک بگیرید.

نوشتن دیدگاه