فروش انواع سگ

آموزش دستور نشستن به سگ یکی از سادهترین رفتارهایی است که میتوانید تدریس کنید و معمولا این دستور اولین آموزش در آموزش پایه است .این آموزش میتواند رفتار مفیدی برای بسیاری از موقعیتها باشد .اما فرایند آموزش نیز آغاز ایجاد رابطه بین شما و سگ شماست. وقتی که سگ شما فقط یکبار دستور نشستن را یاد گرفت شما دیگر توجه او را به خود دارید که باعث می شود فرآیند آموزش های آینده آسانتر شود . بعضی از روش ها بر روی توله سگ ها بهتر عمل میکند و بعضی دیگر برای سگهای مسن تر و کم جنب و جوش مناسب هستند.

پیش نیاز ؛ ایجاد یک محیط آموزشی

1- به سگ آرامش دهید. سگ ها به ویژه توله ها دارای یک بازه زمانی محدود برای توجه کردن هستند و به آسانی پریشان می شوند. در طول فرآیند آموزش این را در ذهن داشته باشید و بدانید که ابتدا باید آن را آرام کنید. در طول جلسه به سگ خود وقفه ای بدهید تا بتواند به طور کامل در تمرینات تمرکز کند.

آموزش سگ

2- یک محیط مناسب را انتخاب کنید . محیط آموزشی باید منطقه ای باشد که سگ در آن راحت است و از موضوعاتی که حواسش را پرت می کنند آزاد باشد. یک اتاق در منزل می تواند یک مکان ایده آل باشد. جایی که شما کنترل بیشتری بر سطح فعالیت سگ دارید و می توانید او را محدود کنید تا توجه بیشتری به شما داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که سایر اعضای خانه می دانند که شما در حال تمرین با سگ هستید به طوری که از آشفتگی هایی که می توانند در طول جلسه تمرین ایجاد شود اجتناب کنند.

3- در صورت امکان، از آموزش در خارج از منزل اجتناب کنید. جلسات آموزشی در فضای باز باعث ایجاد بسیاری از عوامل کنترل نشده و حواس پرتی های زیاد برای سگ خواهد بود. آموزش خارج از منزل نیز توانایی شما برای محدود و کنترل کردن سگ را کم میکند و بنابراین تمرکز بر روی آموزش از بین میرود . اگر شما باید خارج از منزل آموزش دهید شما نیاز به یک منطقه امن برای جلوگیری کردن از دویدن سگ و یا یک قلاده و زنجیر برای کنترل سگ دارید. این امر تا حد زیادی میتواند اثربخشی تکنیک های آموزشی را محدود کرده و آموزش را بسیار سخت کند.

4- خلقیات سگ خود را بخوانید. اگر سگ شما جلسه تمرین را با قدرت و توجه کافی به شما شروع کرد و به دستورات شما پاسخ میداد و در تمرینات شرکت کافی میکرد، اما سپس شروع به پریشانی کرد تمرین را قطع کرده و یک وقفه به سگ خود بدهید . سگ شما ممکن است دستپاچه و گیج شده باشد. شما ممکن است به یک محیطی که امن تر و انحرافات فکری کمتری برای سگ دارد پیدا کنید و یا جلسات تمرینی خود را کوتاه کنید . مثلا 5 دقیقه به جای ۱۰ دقیقه.

روش اول؛ استفاده از ترفند تشویقی

آموزش سگ

1- دریافت انواع تشویقی های کوچک . چون شما در طول تمرین نیاز به استفاده زیاد از تشویقی را دارید پس باید از تشویقی های کوچک استفاده کنید . شما همچنین می توانید از غذاهای سالم انسانی که برای سگ ها مفید هستند مانند قطعات سیب، هویج، لوبیا سبز یا مرغ استفاده کنید. اما اطمینان حاصل کنید که از غذاهای امن استفاده می کنید. غذا های زیادی مانند انگور، کشمش ،شکلات، پیاز یا آووکادو وجود دارند که میتواند برای سگ ها مضر باشد.

آموزش سگ

2- توجه سگ خود را جلب کنید. همانند تدریس تمام رفتارها اولین قدم این است که توجه کامل سگ خود را جلب کنید . بهتر است به طور مستقیم به گونه ای که سگ روبه رویتان قرار دارد و کامل بر شما متمرکز شده و میتواند شما را ببیند و بشنود بایستید.

3- تشویقی را به سگ نشان دهید. تشویقی را در دستتان نگه دارید به گونه ای که سگ متوجه شود شما آن را دارید ، ولی نتواند آن را بخورد. او الان درباره اینکه چطور میتواند آن را از دست شما بگیرد کنجکاو می شود . شما الان باید توجه کامل او به خودتان را داشته باشید.

4- تشویقی را از جلوی بینی سگ به پشت سرش حرکت دهید. تشویقی را بسیار نزدیک به بینی سگ نگه دارید و سپس آن را به آرامی به بالای سرش هدایت کنید. او تشویقی را با چشم ها و بینی خود دنبال میکند و با نگاه کردن به بالا پشت خود را روی زمین می گذارد.
- شما باید تشویقی را تا حدی به سر سگ نزدیک نگه دارید که سگ برای گرفتن آن نتواند پرش انجام دهد و به اندازه کافی آن را پایین نزدیک به زمین نگاه دارید که سگ بنشیند.
- اگر پشت سگ شما کامل به روی زمین نرسید شما می توانید با ملایمت و فشار اندک این حالت را تکمیل کرده و او را کاملا در حالت نشسته قرار دهید درحالیکه تشویقی در همان جایگاه قبل قرار دارد.
- اگر سگ شما تلاش می کند که سر خود را به جای بالا آوردن و قرار گرفتن در حالت نشستن، به عقب برگرداند، سعی کنید این آموزش را در یک گوشه داخلی از یک اتاق شروع کنید. این کار توانایی سگ برای حرکت به پشت سرش را محدود کرده و کار نشستن آن را راحت تر می کند.

5- هنگامی که سگ نشست ، بگو" بنشین" و او را با دادن خوراکی تشویق کنید . هنگامی که پشت سگ شما روی زمین قرار گرفت با صدای قوی بگویید "بنشین" و سپس بلافاصله به او پاداش نشستن را بدهید.
- سعی کنید زیاد پرگویی نکنید اگر سگ شما به درستی ننشست، نگویید "نه، بنشین" یا بیان دستورات دیگر. اگر سخن گفتن شما تنها محدود به فرمان و دادن تشویقی شد، کلمه فرمان برای سگ شما واضح و برجسته تر می شود.

6- رفتار سگ خود را تحسین کنید. ترفند تشویقی را با تحسین های مازاد خود تقویت کنید. سر آن را نوازش کنید و از عباراتی نظیر "پسر خوب" استفاده کنید. این امر این واقعیت را تقویت میکند که او چیزی که شما را خوشحال کرده انجام داده است. این کار را در طول آموزش هر بار که سگ شما فرمان را به درستی اجرا کرد انجام دهید .

7- سگ خود را از موقعیت نشستن رها کنید. شما میتوانید سگ خود را با استفاده از یک کلمه دستوری از قبیل آزاد یا رها از دستور نشستن رها کنید. در حالیکه یک گام به عقب می روید و او را دعوت به آمدن به سمت خودتان می کنید.

8- این ترفند را برای ۱۰ دقیقه تکرار کنید. بعد از مدتی ممکن است او خسته شود. به همین خاطر کمی به او استراحت داده و دوباره در زمانی دیگر آغاز کنید. حداقل روزی ۲ تا ۳ بار این تمرین را انجام دهید . به احتمال زیاد حدود ۱ الی ۲ هفته طول خواهد کشید تا سگ شما این تمرین را به خوبی یاد بگیرد.


9- عادت گرفتن تشویقی را از سر سگ خود بیاندازید. هنگامی که ابتدا تمرین ها را با ترفند تشویقی شروع می کنید هر بار که سگ نشست یک تشویقی کوچک به او می دهید. بعد از حدود یک الی دو هفته وقتی که سگ شما به طرز قابل اعتمادی برای دریافت جایزه نشست دادن جایزه را متناوب ادامه دهید اما حتما جملات تحسین آمیز را نیز ادامه دهید. سپس شما آهسته به این سمت کار کنید که سگ با سیگنال حرکت دست شما فرمان نشستن را اجرا کند و بدون دریافت تشویقی این فرمان را انجام دهد. سپس تنها با گفتن عبارت بنشین دستور را انجام دهد.

روش دوم؛ استفاده از راهنمایی فیزیکی

1- از این روش برای سگهای غیر قابل کنترل و بی قاعده استفاده کنید. این روش برای کنترل بهتر سگ هایی است که در حال کار با آنها هستید و برای سگهای اکتیو و فعال مناسب است.
راه حل کار با سگ های یاغی به دست گرفتن کنترل آنها با استفاده از قلاده های گردنی یا قلاده های کمری و تقویت رفتارهای مثبت آنها است. رفتارهای منفی سگ در طول تمرین باید نادیده گرفته شود .اگر به آنها پاسخ دهید آنها را تقویت میکنید.

2- سگ خود را قلاده کنید. شما نیاز به توجه سگ خود و ماندن سگ در محل، در طول جلسه آموزش دارید. استفاده از یک قلاده به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید و سگ را نزدیک به خود نگاه دارید .اگر شما به شدت ترجیح می دهید که با قلاده کار نکنید ، میتوانید تا زمانی که سگ شما در کنار شما باقی می ماند از این روش استفاده نکنید.

- قلاده را سفت و کشیده نگاه دارید به گونه ای که سگ شما نزدیک شما قرار گیرد. اما نه آنقدر تنگ و محکم که باعث ناراحتی سگ شما شود و راحت نباشد.

- ممکن است شما نیاز به امتحان کردن انواع قلاده های گردنی و کمری داشته باشید تا بتوانید آنچه را که باعث می شود با سگ تان بهتر کار کنید را پیدا کنید. یک قلاده سر و گردن یا یک قلاده کمری که فقط در قفسه سینه قرار می گیرد، نه در پشت او، ممکن است به شما کمک کند که کنترل بیشتری بر جنبش و رفتار سگ تان داشته باشید.

3- کنار سگ خود ایستاده و او را تشویق به نشستن کنید . شما با ملایمت و کمی فشار در منطقه ای که دقیقا بالای پاهای عقب سگ قرار دارد به سگ کمک خواهید کرد که به تدریج از حالت ایستاده به حالت نشسته پایین برود. ممکن است در ابتدا سگ گیج شده اما بعد از چند لحظه او منظور شما را درک کرده و می نشیند.

- سگ خود را مجبور به نشستن نکنید. اگر بیش از اندازه به پشت او فشار وارد کنید ممکن است او را ترسانده و یا به او صدمه بزنید.

- به هیچ عنوان فشار شما روی پاهای سگ، به حالت ضربه های سفت و حالت تنبیه گونه نباشد. زیرا شما با این کار به او آموزش نشستن نمی دهید، بلکه آموزش ترسیدن از خودتان را می دهید.


- اگر سگ شما با شما لجبازی کرده و از نشستن اجتناب می کند، سعی کنید کمی او را در اطراف راه ببرید و یا حتی قلاده را از رو باز کنید و مجددا سعی در تکرار این مرحله کنید.

4- بگویید "بنشین" در حالی که پشت او را بر روی زمین لمس میکنید. دست خود را برای ۳۰ ثانیه روی پشت او نگه دارید تا او دستور شما را با پوزیشن خود در حالت نشسته مرتبط کرده و آن را درک کند.

5- فشار ملایم و نشاندن سگ را تکرار کنید. شما باید این روند را چندین بار تکرار کنید و سگ خود را بعد از هر بار تلاش موفقیت آمیز ستایش و تحسین کنید. راهنمایی کردن سگ به نشستن را تا زمانی که لازم است با کمک دست خود ادامه دهید تا اینکه او یاد بگیرد تنها با فرمان صوتی بنشیند.

6- محیط را تغییر دهید. اگر سگ شما مدام در حالت نشسته قرار گرفت، شما باید به سمت محیط دیگری حرکت کنید که سگ شما در آنجا راحت تر باشد. شما همچنین می توانید یک زمان استراحت به سگ خود بدهید و بعد از آن دوباره آموزش را شروع کنید.

 آموزش سگ دستور نشستن

7- مقاوم باشید. داشتن یک سگ پر انرژی میتواند نیاز به هفتهها آموزش برای آموختن این فرمان داشته باشد .برای کمک به آرام کردن سگ خود و سرعت بخشیدن به این فرآیند به یاد داشته باشید که آرام باشید و با صدای آرام با سگ تان صحبت کنید.
شما می توانید آموزش سگ را در زمان هایی که منحرف کننده های سگ در حداقل میزان خود هستند و همین طور بعد از اینکه سگ فعالیت زیادی داشته و بسیاری از انرژی خود را تخلیه کرده است انجام دهید.

8- بدون راهنمایی دستتان تمرین کنید . هنگامی که سگ شما به طور منظم با کمک های شما نشست، وقت آن است که بدون کمک شما تمرین کند. همچنان که سگ شما قلاده است با او تمرین کنید و بگویید "بنشین" بدون این که دستتان را روی پشتش بگذارید. در ابتدا، سگ را بعد از هر بار تلاش موفق در اجرای دستور تحسین و ستایش کنید. در نهایت او تا حدی پیشرفت خواهد کرد که دستور را بدون نیاز به تشویق انجام خواهد داد.

روش سوم؛ ستایش رفتار طبیعی سگ

1- از این روش برای سگهای مسن و آرام استفاده کنید. این روش برای توله سگ ها کمتر موثر است، اما به خوبی برای سگهای مسن که رفتار های آرام تری دارند کار می کند.

آموزش سگ دستور نشستن 23

2- با سگ خود در یک محیط راحت کار کنید. بهتر است کار آموزش را در داخل منزل با حداقل حواس پرتی برای سگ خود شروع کنید . در یک محیط داخلی نسبتاً کوچک کار کنید ، اما به سگ اجازه دهید که بتواند آزادانه حرکت کند .
- به یاد داشته باشید که این زمانی برای آموزش سگ است ،نه پاییدن آن . پس به خاطر داشته باشید که رفتار طبیعی سگ را تغییر ندهید.

3- سگ خود را تا زمانی که بنشیند، رعایت کنید . هیچ کاری برای هدایت کردن سگ به نشستن انجام ندهید. اما اجازه دهید تا او آزادانه حرکت کند تا اینکه خودش روی زمین بنشیند.

4- بگویید "بنشین" و سریعاً به سگ پاداش دهید. دقت کنید که در لحظه ای که سگ نشست حتما به سگ بگویید "بنشین" و به او پاداش دهید. با لحنی کاملا دوستانه و به وضوح او را تحسین کنید. روی سرش را نوازش کرده و یا یک خوراکی به او بدهید.
- از تحسین کردن سگ با صدای بلند پرهیز کنید. چون سگ ها به خوبی به آن پاسخ نمی دهند.

5- تمرین را تا حد ممکن تکرار کنید. برای این که سگ شما رابطه بین نشستن خود و کلمه "بنشین" از سوی شما را درک کند، باید اغلب اوقات با او کار کنید. سعی کنید به مدت نیم الی یک ساعت نزدیک سگ خود بمانید و تمرین بالا را در هر بار که سگتان نشست با او تمرین کنید.

6- هنگامی که سگتان ایستاده است به او بگویید "بنشین". هنگامی که سگ شما مفهوم کلمه بنشین را کاملا درک کرد به گونهای با او کار کنیم که هر زمان که شما از او خواستید که بنشیند او اطاعت کند .وقتی که او به فرمان شما پاسخ مثبت داد به موقع به او پاداش دهید .این تمرین را تا جایی که دیگر نیازی به دادن تشویقی نباشد ادامه دهید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه آموزش سگ ها و آشنایی با نژاد های آن ها با سرزمین سگ ها همراه باشید.

لطفا تجربیات و نظرات خود را درباره این مطلب با ما درمیان بگذارید.

 

 

نوشتن دیدگاه