تفاوت سگ شیانلو و ژرمن شپرد

ژرمن شیانلو در ابتدا از یک گروه انتخاب شده از ژرمن های شپرد، پرورش داده شد و در نتیجه شباهتهای زیادی بین این دو نژاد وجود دارد. هر دوی آنها هوشمند، چابک و همه جانبه هستند و به خوبی در اکثر محیط ها سازگاری دارند. توجه دقیق به خلق و خو و توانایی این دو نژاد، برای آن سطح از توقعاتی که شما در ذهنتان نسبت به سگتان دارید، به شما در انتخاب هر کدام از این دو سگ کمک خواهد کرد.
واضح ترین تفاوت بین شیانلو و ژرمن شپرد اندازه آنهاست. شیانلو بزرگتر و به طور معمول سنگینتر است. پوشش بلند و مخمل گونه شیانلو مغایر با پوشش صاف و هموار ژرمن شپرد است. اما به هر حال هر دو نژاد دارای گونه های مو بلند و مو کوتاه هستند.
شیانلو ها سگ های عاقلی هستند و اغلب انتخاب مناسبی برای سگ همدم و همراه و سگ های نجاتگر هستند و همینظور سگ های فعال و چابک برای شنا کردن هستند. اما شیانلو ها به خاطر اندازه شان و همین طور خلق و خوی نرمال تر و آرام تری که دارند ، برای کار حفاظت و نگهبانی یا رقابت با سگ های کار در سطوح بالاتر، نظیر آنچه که به طور خاص برای ژرمن شپرد تعریف شده است، ایدهآل نیستند.
تفاوت دیگر بین شیانلو و ژرمن شپرد زاویه پاهای عقب و شیب خط بالایی کمرشان است. در طول سالیان، تنوع زیادی از ژرمن های شولاین با انحراف از استاندارد های ژرمن شپرد اصیل و به شکل موزی توسعه داده شدند. ژرمن شپرد ها دارای شیب بسیار ملایم در پشت ، پاهای عقب بلندتر و زاویه پایین هستند که به آنها قدرت بیشتر در گام های طولانی را میدهد. شیانلو نیز باید دارای یک شیب ملایم اما نه به اندازه ژرمن شپرد ، پاهای عقب کوتاهتر و زاویه پایین باشد. گام آنها طولانی و ظریف است اما ساختار یک ژرمن شپرد را ندارد.
با آموزش مناسب و اجتماعی شدن، هر دو این نژادها، همراهان خانوادگی عالی هستند . اما شیانلو ها اغلب قوی و قدرتمند ترهستند ، به گونه ای که یک شیانلو با وزن بین ۳۶ تا ۵۴ کیلوگرم می تواند با کمک افساری که به قلاده اش بسته شده مردی به وزن ۹۰ کیلوگرم را به راحتی دنبال خود بکشد. بنابراین هنگام خرید شیانلو دقت کنید. آنها برای هر کس مناسب نیستند. شیانلو سگ های زیبا ، چابک، زرنگ و درشت جثه ای هستند که نیازمند به آموزش های فراوان و تمرین برای اجتماعی شدن هستند.
در زیر استانداردهای دو نژاد شیانلو و ژرمن شپرد و برخی عکس های متعلق به این دو نژاد برای مقایسه قرار داده شده است.

    تفاوت سگ شیانلو و ژرمن شپرد           تفاوت سگ شیانلو و ژرمن شپرد

 

شیانلو

ژرمن شپرد

ظاهر عمومی

شیانلو، بزرگ ، قوی و عضلانی است. با قیافه ای اشرافی و باشکوه. موزون و ورزشی . سگی متمایز به واسطه ساختار متعادل و داشتن آرامش و اعتماد به نفس.

اندازه و نسبت

طول و ساختار بدنی شیانلو نباید از قد آن افزایش یابد. سگها باید برای این پارامتر،  در زمان بلوغ ( ۳۶ ماهگی)  ارزیابی شوند.

نرها 71  الی 81 سانتیمتر ارتفاع دارند

ماده ها 66 الی 76 سانتیمتر ارتفاع دارند

وزن یک شیانلو نمایانگر شرایط مطلوب هر یک از جنسیت های نر و ماده است. ارتفاع شیانلو تا قفسه سینه نسبت  به طول بدن آن 10 به 9 است.

خلق و خو

شیانلو آخرین حد از یک سگ همدم و همراه است.  شیانلو شجاع،  با اعتماد به نفس،  همراه با هوش ماوراء طبیعی است.  آن یک نژاد بسیار تطبیق پذیر و همه کاره است که همیشه تمایل به کار و بازی دارد.  آنها آرام شیرین و دوست داشتنی برای بچه ها و سالخورده ها و همینطور حیوانات کوچک تر هستند.  با این حال به اندازه کافی شجاع و جسور هستند تا بتوانند در وقت نیاز از خودشان دفاع کنند.

موارد زیر برخی دیگر از خصوصیات شیانلو است:

مطمئن به خود و دارای آرامش فوق العاده

تمایل به اطاعت و خشوع، سازگار با محیط

ظرفیت عالی برای نگاه کردن ،یاد گرفتن و به یاد آوردن

جستجوگر صدا بدون هیچ دلهره و خوف

دوستانه و مهربان اما حساس به موقعیت‌های تهدیدکننده

سر

از نیم رخ و از نگاه مقابل، جمجمه کمی مخروطی شکل است. طول و عرض آن باید برابر باشد. استپ صورت کاملا مشخص است، همراه با یک شیار مرکزی ملایم. سر به شکل سه گوش، بزرگ، درحالیکه کاملا متناسب با بدن است. فاصله بین دو گوش کمی پهن است، اما هرگز بدترکیب و بیش از حد طولانی نیست. ویژگی های جنسی ثانویه باید آشکار باشد.

بینی

سیاه و هم سطح با پوزه است. به جای نوک تیز بودن، لبه ی آن کند و ضخیم است.

پوزه

به آرامی و صاف روی جمجمه قرار گرفته است. هرگز به یک نقطه نمی رسد. برآمدگی بینی با پوزه همسطح و موازی با خط بالای جمجمه است. عرض پوزه هم تقریباً صاف می باشد. پوشش روی آن عمدتا سیاه رنگ است.
لب ها
کاملاً فیت و بسته می شوند. مشکی رنگ و گوشه های لب ها بسته است.

فک

قوی و به خوبی توسعه یافته است. فک پایینی از نگاه روبرو و نیمرخ، هنگامی که دهان بسته است قابل مشاهده میباشد.

دندان ها

مجموع ۴۲ عدد، ۲۰ عدد بالا و ۲۲ عدد پایین.

چشم ها

تمام سایه های قهوه ای مورد قبول هستند. با اندازه متوسط، بادامی شکل و به صورت مورب در جایگاه خود قرار گرفتهاند . رینگهای چشم سیاه هستند. حس چشمهای شیانلو بیش از همه اهمیت دارد و باید مشتاق، با روح و احساس باشد.

گوش ها

ایستاده، سفت و سه گوشه ای شکل هستند. فنجانی مانند و گود، ضخیم و چرمی مانند است و به سمت جلو باز می شود. ارتفاع باید با عرض آن در پایه برابر باشد. پایه گوش باید بالای چشم قرار بگیرد.

ظاهر عمومی

اولین تصور از یک سگ ژرمن شپرد،  یک حیوان قوی، چابک، دارای نیروی عضلانی، هوشیار و سرشار از زندگی است. جرمن شپرد کاملاً موزون است. همراه با یک هارمونی متعادل در بخش جلو و عقب اندامش. ژرمن شپرد متناسب و هماهنگ به نظر می رسد و نه باریک و دراز . در هر دو حالت استراحت و حرکت، حس بدنی عضلانی و سبک بدون دیدن هیچ کندی و خشکی در بدن را القا می‌کند.  سگی ایده‌آل ملقب  به صفات نجیب زادگی و کیفیت می باشد . خصوصیات ثانویه جنسیتی ژرمن شپرد به شدت مشخص شده است و هر کدام از جنس نر و ماده تصویری قطعی از مردانگی و زنانگی را از خود نشان می دهد .

اندازه و نسبت

طول بدن سگ ژرمن شپرد از قد و ارتفاع آن بیشتر است و مطلوبترین نسبت بین آنها 10 به 8.5  است.  این نسبت از طول پشت بدنش مشتق نشده، بلکه از طول کل بدن نسبت به ارتفاع است.

نرها 61 تا 66 سانتیمتر ارتفاع دارند

ماده‌ها 56 تا 61 سانتیمتر ارتفاع دارند

خلق و خو

این نژاد دارای شخصیت متمایزی است . جسور و بی‌باک، اما نه خصمانه.  با اعتماد به نفس. دارای حالتی محتاط گرایانه که به دوستی فوری و بی قید و شرط تن نمی‌دهد. با توجه به شرایط و درخواستی که از آن می شود تمایل به بودن بعنوان سگ همراه، سگ نگهبان،  سگ راهنمای نابینایان و سگ گله را دارد.

در دایره مسابقات،  ژرمن شپرد نباید ترسو باشد و پشت سر صاحب یا رهبر خود پنهان شود. نباید عصبی بوده و به پیرامون خود یا بطرف بالا به گونه ای که احساس اضطراب داشته باشد نگاه کند و یا واکنش‌های عصبی مثل دم تکان دادن و صداهای عجیب و غریب از خود در بیاورد. فقدان اعتماد به نفس تحت محیط اطرافش، کاراکتر خوبی از شخصیت برای ژرمن  نیست. هر کدام از نقایص  فوق در شخصیت سگ که نشان دهنده خجالتی بودن سگ است به عنوان خطا محسوب می شود و سگ را از حلقه مسابقات محروم می‌کند. داور باید دندانها را مشاهده کند و تعیین کند که هر دو بیضه آن پایین هستند. هر سگی که تلاش کند داور را گاز بگیرد ردصلاحیت می‌شود . سگ ایده آل، یک حیوان کارگر با یک شخصیت فساد ناپذیر ترکیب شده با بدن و راه رفتن مناسب برای کارهای دشوار که هدف اصلی پرورش این سگ است می‌باشد.

سر

باشکوه و اشرافی، مخروطی و تراشیده، قوی بدون درشتی، اما در قسمت بالای آن خوب نیست و متناسب با بدن نیست. سر در جنس نر به وضوح مردانه و در جنس ماده کاملا زنانه است. از نگاه روبرو، پیشانی کمی طاقدار و قوس دار است. پوزه سه گوش، شیب دار و بدون استپ ناگهانی.

بینی

سیاه است. سگی که بینی آن کاملا سیاه نیست در مسابقات رد صلاحیت می شود.

 پوزه

طولانی و قوی است و خط بالایی آن موازی با خط بالایی جمجمه است.
لب ها محکم فیت و بسته شدهاند.

فک

شدیدا قوی توسعه یافته اند.

دندانها

مجموع ۴۲ عدد، ۲۰ عدد بالا ۲۲ عدد پایین و خیلی قوی رشد یافته اند. در هنگام گاز گرفتن سطح داخلی دندان های پیشین بالا، مماس با سطح خارجی دندان های پیشین پایین می شود. قرار گرفتن هم تراز دندانها روی یکدیگر ، نامطلوب و ناخوشایند است. بیرون زدگی فک پایین هم خطاست و رد صلاحیت میشود. هر دندان گم شده به غیر از دندان آسیای کوچک اول، یک خطای جدی است.

چشم ها

متوسط، بادامی شکل و کمی مورب در جایگاه خود قرار گرفته اند و بیرون زده نیستند. رنگ آن تا جایی که ممکن است تیره و تاریک است.

گوش ها

دارای نوک هایی نه کاملاً تیز که به سمت جلو باز می شوند. در هنگام توجه به اطراف همانطور که ایستاده هستند می چرخند. خط وسط هر دو گوش در حالتی که از روبرو به آنها نگاه کنیم باید با هم موازی بوده و عمود بر زمین باشند. گوشهای آویزان و یا بریده شده رد صلاحیت میشوند.

 مقاله در دست ترجمه است ادامه در روزهای آینده

برای کسب اطلاعات بیشتر، درباره نژاد سگ ها و طریقه نگهداری از آن ها با سرزمین سگ ها همراه باشید.

                       تفاوت ژرمن شپرد و شیانلو

 

مقایسه ژرمن شپرد و شیانلو 3   مقایسه ژرمن شپرد و شیانلو4

 

مقایسه ژرمن شپرد و شیانلو6 مقایسه ژرمن شپرد و شیانلو5

 

مقایسه ژرمن شپرد و شیانلو10 مقایسه ژرمن شپرد و شیانلو9

 

ژرمن شپرد و شیانلو در یک قاب

            مقایسه ژرمن شپرد و شیانلو 1             مقایسه ژرمن شپرد و شیانلو2

 پیج اینستاگرام ما رو با ضربه زدن روی این لینک sarzamine_sagha@  دنبال کنید تا سریعتر از جدیدترین تولیدات و تخفیف ها مطلع شوید.

اگر این مطلب برایتان مفید بود لطفا نظر خود را بنویسید.
 
دیدگاه‌ها  
26
8
# علیرضا 1397-09-22 01:40
درود خواندن مطلبتان برایم بسیار جالب بود واقعا لذت بردم باسپاس فراوان ازشماخسته نباشید بابهترین آرزوها برای شما شادوپیروزباشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
28
4
# مدیریت 1397-09-22 22:23
به نقل از علیرضا:
درود خواندن مطلبتان برایم بسیار جالب بود واقعا لذت بردم باسپاس فراوان ازشماخسته نباشید بابهترین آرزوها برای شما شادوپیروزباشید

درود بر شما. ممنون علیرضای عزیز
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
16
7
# رادمان 1397-11-02 02:16
درود بر شما عالى
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
19
6
# قاسمی از تهران 1397-11-13 02:24
سپاسگزارم بخاطر اطلاعات مفیدتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
16
10
# سجاد 1397-11-19 11:58
با سلام
بسیار عالی بود به همین شکل ادامه بدید
با آرزوی موفقیت
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
19
11
# امید 1397-12-08 21:04
بسیاربسیار عالی و نکته بین.
واقعا خسته نباشید داره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
22
11
# میلاد 1397-12-23 13:48
عالی بود مرسی کامل،کوتاه و مفید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
27
5
# رضا فراهانی 1398-01-15 00:45
سلام. سال نو مبارک. ممنونم از مطالب ارزشمندتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
30
7
# شکوفه 1398-02-30 12:03
بسیار عالی و مفید مرسی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
14
19
# فرهاد 1398-04-21 04:41
جهت اطلاع ادمین عزیز و مخاطبین سایت :
با درود , خواستم بگم شیانلو و ژرمن تفاوتی در نژاد ندارن و هردو یکی هستن فقط اسمشون دوتاس که در زبان فرانسه "Chien loup" یا شیانلوپ که پ تلفظ نمیشه گفته میشه.
معرفی کوتاهی از اسم سگ های ژرمن شپرد در کشورهای اروپا:
نام این نژاد در زبان آلمانی "Deutscher Schaferhund" - در زبان انگلیسی "German Shepherd"
در فرانسه "Berger allemande" و "Chien loup" و در زبان ایتالیایی به آن "Pastore Tedesco" می گویند که تمامی این اسامی به معنی چوپان آلمانی است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
30
15
# مدیریت 1398-04-28 14:55
به نقل از فرهاد:
جهت اطلاع ادمین عزیز و مخاطبین سایت :
با درود , خواستم بگم شیانلو و ژرمن تفاوتی در نژاد ندارن و هردو یکی هستن فقط اسمشون دوتاس که در زبان فرانسه "Chien loup" یا شیانلوپ که پ تلفظ نمیشه گفته میشه.
معرفی کوتاهی از اسم سگ های ژرمن شپرد در کشورهای اروپا:
نام این نژاد در زبان آلمانی "Deutscher Schaferhund" - در زبان انگلیسی "German Shepherd"
در فرانسه "Berger allemande" و "Chien loup" و در زبان ایتالیایی به آن "Pastore Tedesco" می گویند که تمامی این اسامی به معنی چوپان آلمانی است.

ممنون از اظهار نظرتون. فکر میکنم اونقدر مقاله جامع و کامل بوده که مخاطبین متوجه تفاوت این دو شده باشند. اگر به زبان انگلیسی در رابطه با تفاوت ژرمن و شیانلو سرچ کنید، هم ، کلی مقاله میاد که این صحبت بنده رو تایید میکنه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
38
16
# سیمین 1398-06-11 01:03
خظاب به آقای فرهاد باید بگم اتفاقا شیانلو و ژرمن از لحاظ معنی هم با هم فرق دارن. بهتره کمی بیشتر مطالعه کنید.
در زبان فرانسه: chien= dog و loup=wolf هست به معنای گرگ-سگ یا wolfdog. و کاملا با ژرمن شفرد به معنای چوپان آلمانی فرق داره!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
28
11
# hamid 1398-06-19 02:04
باسلام از نظرات دوستان سيمين خانم و آقا فرهاد مطالب خوبي ياد گرفتم ممنون :roll:
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
49
12
# hamid 1398-06-19 02:06
بابت مطالب دوستان ممنون اطلاعات خوبي بود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
26
9
# ایرج 1398-12-18 00:38
درود بر شما .مفید بود پاینده باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
13
6
# شهلا 1399-05-07 15:26
بسیار کامل و کاربردی بود ممنونم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
5
3
# تلما 1399-10-08 22:07
سگ شیانلو مث سگ ژرمن وقتی کسی بهت حمله کنه محافظت میکنه ازت یا نه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
6
6
# اصغر 1399-10-13 03:09
من یک سگ ژرمن دارم که تشخیص نمی دهم که شیپر هست یا شیانلو مشکلی که با این سگ دارم اینه که وقتی زنجیره به هیچ عنوان نمی شه بری باهاش بازی کنی یا نوازشش کنی وقتی غذا بهش میدم زنجیر رو دندان میگیره وهر ادم غریبه ای هم که ببینه بهش حمله میکنه اگه میتونید مرا راهنمایی کنید...ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
10
3
# مدیریت 1399-11-01 14:26
به نقل از تلما:
سگ شیانلو مث سگ ژرمن وقتی کسی بهت حمله کنه محافظت میکنه ازت یا نه؟

کلا سگ ها به وفاداری معروفند و هر سگی رو اگر از تولگی با خودتون همراه کرده باشین از شما مراقبت میکنه. ولی در کل سگ های اصیل تر باهوش تر هستند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
24
3
# mohsen 1399-11-22 12:33
سلام
زیر عکس سگ اسمش رو بنویسید
ما بالاخره نفهمیدیم کدومش شیانلو و کدومش ژرمن شپرده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
10
2
# حمید علیزاده 1400-01-15 05:30
هیچ حرفی نمونده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# شهاب 1401-07-18 22:54
شما خودت.ن ت. سایت خودتون گفتین ک سگ پیتبول رنگ چشمش هر رنگی میتونه باشه جردآبی بعد تولهایی ک میفروشین اکثرا رنگ چشماشون آبیه دلیلشو میگین چرا تاقض داره حرفتون با توله هاتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
2
0
# مدیریت 1401-07-29 20:14
سلام شهاب عزیز
شما اگر در نوزاد انسان هم دقت کرده باشین در چند ماهه اول زندگی رنگ چشمهاشون روشن تر هست و کمی که بزرگتر بشن رنگ اصلی چشمهاشون پیدا میشه. سگ های پیت بول و گریت دین جزو سگ هایی هستند که در تولگی رنگ چشمهاشون ابی هست و وقتی بالغ میشن به رنگ عسلی درمیاد. میتونید در قسمت سگ های مولد ، نژاد پیت بول رو ببینید و به رنگ چشمهاشون دقت کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه