شرایط نگهداری سگ هاسکی

شما حتما جزء  اون دسته از آدم هایی هستید که به حیوانات علاقه دارند، اما باید در خودتون این موضوع را جستجو کنید که آیا دارید احساسی تصمیم به خرید یک حیوان خانگی به خصوص یک سگ می‌گیرید و یا اینکه نه؛ واقعاً شرایط نگهداری از یک سگ را در خودتون می‌بینید. همگی  سگ را با خصلت وفاداری می شناسند و از همین رو برای داشتن یک یار و همدم همیشگی اقدام به خرید این موجود می کنند. اما داشتنش به این آسونی ها هم نیست.  شما اول باید به منطقه ای که در آن زندگی میکنید توجه کنید.  آیا در مرکز یک شهر هستید یا در حومه آن زندگی می کنید؟ آیا سگ را برای باغ ، ویلا و یا یک آپارتمان میخواهید؟  آیا همسایه های شما با صدای پارس کردن سگ مشکلی ندارند؟  آیا متراژ محیط زندگی شما برای نگهداری از آن نژادی که قصد خریدش را دارید کفایت میکند؟ آیا فرصت و زمان کافی برای سپری کردن با یک سگ را دارید یا خیر؟  سگ مانند یک پرنده نیست که آن را برای ساعت های طولانی از روز در یک قفس تنها بگذارید.  سگ نیازمند به تحرک،  بازی و گردش دارد و شما باید زمان کافی برای تخلیه کردن انرژی یک سگ را داشته باشید. سگ نیز مانند هر موجود زنده دیگری نیاز به چند بار تغذیه شدن در روز و به همان نسبت نیاز به دفع دارد. تعداد زیادی از اشخاصی که احساسی اقدام به خرید سگ کرده اند و فقط در لحظه از نوازش کردن و ملوس بودن اون توله  لذت برده اند بعد از مواجه شدن با این مسائل و به خاطر نداشتن حوصله برای انجام این کارها از خرید خودشان پشیمان شده اند. ما این مسئله را به عینه دیده ایم که برخی از مشتری های مجموعه پرورش " سرزمین سگها"  بعد از این که بدون دقت به این نکات اقدام به خرید سگ کردند بعد از چند روز حاضر به فروش سگ خود به هر قیمتی شده اند، چون با نگهداری کردن از آن به مشکل برخورد کرده اند. پس بهتر است که شما این مسائل و خیلی موارد دیگری را که در رابطه با نگهداری کردن از یک سگ ممکن است به وجود بیاید در ابتدا برای خودتان حل و فصل کنید و در نهایت اگر به این نتیجه رسیدید که شرایط نگهداری از یک سگ را دارید اقدام به خرید آن کنید .من در اینجا می‌خواهم که یکسری از ویژگی‌ها و شرایط نگهداری از سگ هاسکی را بیان کنم تا با نحوه نگهداری از این نژاد زیبا بیشتر آشنا شوید.

هاسکی درهوای گرم

 همانطور که از اسم این نژاد یعنی سیبرین هاسکی مشخص است،  این سگ متعلق به مناطق سرد سیبرین و آلاسکا است. یعنی بهترین شرایط زندگی هاسکی در آب و هوای سرد فراهم است.  اما این بدان معنی نیست که سگ هاسکی در آب و هوای گرم نمی تواند زندگی کند.سیبرین هاسکی می‌تواند در هر منطقه ی گرمی از جهان،  از داغ ترین و مرطوب ترین ایالات متحده تا دشت های آفریقا و حتی استرالیا،  به دلیل توانایی های قابل توجه خود برای انطباق،  زندگی کند. البته توصیه می‌شود که برای نگهداری این سگ در آب و هوای گرم،  سگ را از تولگی تهیه کنید تا با همان شرایط سازگاری پیدا کند.

  تمام سگ ها از جمله هاسکی نیاز به سه عنصر اصلی برای مقاومت در برابر آب و هوای گرم دارند که عبارتند از: سایه -  پناهگاه و آب.

لانه هاسکی

سایه:

یک درخت در محیط زندگی هاسکی می تواند گزینه مناسبی برای ایجاد سایه باشد. در صورت ساخت سایبان سعی کنید از مصالحی برای ساخت آن استفاده کنید که حرارت خورشید را جذب نکرده  و بالطبع حرارت را به زیر سایه بان ساطع نکند.  سایه بان چوبی بهترین گزینه است.

پناهگاه:

یک لانه سگ یا قسمتی از فضای داخلی منزل خودتان و یا حتی یک گاراژ یا انبار، پناهگاه مناسبی برای سگ هاسکی است که باید تمیز و خشک و متناسب با سایز سگ باشد.

شنا کردن هاسکی

آب :

ظرف آب سگ در طول روز همیشه پر از آب خنک باشد. در صورت امکان از ظرف بزرگتری استفاده کنید که امکان آبتنی کردن برای سگ فراهم باشد. چون سگ هاسکی به آبتنی کردن بسیار علاقمند است. حتی میتوانید در روزهایی که واقعا گرما طاقت فرساست ، یک قالب یخ در اختیارش قرار دهید تا روی آن دراز بکشد و لذت ببرد.

در مناطق با آب و هوای سرد هم مطمئن باشید که سگتان از زندگی لذت خواهد برد و تنها فراهم کردن یک پناهگاه خشک و مناسب برای او کفایت خواهد کرد.

ریزش موی هاسکی

مراقبت های اصلاح :

هیچ گاه به ذهنتان خطور نکند که موهای سگ را در آب و هوای گرم بتراشید. این موها خودشان حکم ضد آفتاب را برای سگ ایفا می کنند.  در صورتیکه این کار را انجام دهید باعث از بین رفتن این لایه محافظ شده و سگ خود را در معرض آفتاب سوختگی قرار میدهید. هاسکی ها دو بار در سال ریزش مو دارند که در طول این ایام میتوانید با پرس کشیدن روزانه ، این ریزش را کنترل کنید. سعی کنید از شانه ای استفاده کنید که بتوانید موهایش را از عمق شانه بزنید تا تمام موهای سست جدا شوند. در سایر ایام سال ،هفته ای یکبار کافیست. در کل سگ هاسکی سگ تمیزی است و مثل گربه ها خود را تمیز میکند ، از همین بابت سالی دو الی سه بار نیاز به حمام کردن دارند.

حفر گودال هاسکی

خلق و خو :

سگ های هاسکی سگ های اجتماعی هستند و این خصلت در ذات آنهاست . بسیار مهربان و دوست داشتنی اند با بچه ها خیلی خوب هستند (هرچند باید همیشه آنها را تحت نظارت قرار داد) و با غریبه ها رفتار دوستانه دارند.  از همین رو هرگز نمی توان از آن ها سگ های نگهبان ساخت. به خاطر همین خوی اجتماعی هاسکی ، نباید آنها را به مدت طولانی بیش از سه الی چهار ساعت تنها گذاشت. آنها خیلی دوست دارد که با سگ های دیگر زندگی کنند. اگر تاریخچه سگ هاسکی را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که آنها در دسته سگهای کار بوده اند و برای حمل سورتمه از آنها استفاده می‌شد. این بدان معنی است که آنها دارای انرژی بالایی هستندو حتما باید این انرژی را در طول روز تخلیه کنند . برای سگهای بالغ یک ساعت ورزش شدید در روز نیاز است و فعالیت هایی از قبیل دویدن و پیاده روی کردن در کنار شما را بسیار دوست دارد و شما میتوانید یک کوله پشتی مخصوص را که وزن ایده آلی نسبت به جثه سگ دارد به پشت او ببندید تا غریزه او را نسبت به باربری ارضا کرده باشید و هم اینکه انرژی اش تخلیه شده باشد. دقت کنید که تمام سگ ها در صورتی که این انرژی روزانه شان را تخلیه نکنند  تبدیل به موجودات مخربی می‌شوند که شروع به صدمه زدن به وسایل خانه می کنند.  اگر دیدید که سگتان وسایل خانه را می جود و خرابکاری می کند او را به ورزش ببرید تا هیجانات خود را تخلیه کند. هاسکی ها علاقه ی بسیار زیادی به حفر چاله در خاک دارند . این کار یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید برای تخلیه ی انرژی شان در اختیارشان بگذارید.

فرار هاسکی

هاسکی ها  استادان افسانه ای  فرار هستند.  حتما منطقه ای  را که در آن زندگی میکنید محصور کنید و مطمئن باشید که راه فراری ندارد. هنگامی که او را به گردش و پیاده روی می برید حتما از قلاده استفاده کنید تا او را تحت کنترل خود داشته باشید. اگر هاسکی شما از شما دور شد مطمئن باشید که دیگر به او نمی رسید. از دیگر ویژگی های او قدرت پرش بالای آن است،  که حدوداً از حصاری به ارتفاع یک و نیم متر نیز می تواند جهش کرده و فرار کند.  پس بهتر است ارتفاع حصارتان  را نزدیک به ۱۸۰ سانتی متر در نظر بگیرید. این نکته را بیان کنم که اگر شما به اندازه کافی با سگتان تمرین داشته باشید و او را سرگرم کنید بعید به نظر می‌رسد که فرار کند.

 رهبریت قاطع :

هاسکی سگی لجوج و خیره سر است که آموزش دادن آن به صبر و حوصله شما نیازمند است و چه بهتر که این آموزش از سنین پایین‌تر شروع شود . برای همین اگر برای اولین بار است که قصد خرید یک سگ را دارید در انتخاب سگ هاسکی دقت کافی داشته باشید.  اگر شما در رهبری تان قاطع و محکم نباشید ممکن است که منجر به بروز رفتارهای نامطلوب در هاسکی شود. پس شما باید هاسکی را کاملاً تحت سلطه خود بگیرید.

تغذیه :

هاسکی از دسته سگ هایی است که نیاز به تغذیه مداوم در روز ندارد و در کل سگهای پرخوری نیستند.  آنها به دلیل تحرک بالایی که دارند نیازمند به غذاهایی با حجم نسبتاً کم اما حاوی پروتئین بالا هستند. بنابراین بهتر است که حجم غذای روزانه اش را به دو یا سه بخش کوچک تقسیم کنید و در اختیارش قرار دهید. این پروتئین در گوشت و یا ماهی یافت میشود همین‌طور در غلات و سبزیجات اما به اندازه گوشت مفید نیستند.

امیدوارم که از این مطلب استفاده ی لازم رو برده باشید. با نظرات خودتون ما را در بهبود مطالب یاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سگ های هاسکی و شرایط نگهداری آن ها با سرزمین سگ ها همراه باشید.

نوشتن دیدگاه