بهترین نژاد سگ شکاری

سگ های شکاری گونه ای از سگ ها هستند که برای انجام امور مربوط به شکار تربیت شده اند. این سگ ها می توانند از نژادهای گوناگون انتخاب شوند و تحت تعلیم قرار گیرند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. البته نژادهای خاصی از سگ ها هستند که در صورت آموزش زودتر به نتیجه مورد انتظار دست خواهند یافت.
سگ های شکاری یا بویایی بسیار قوی دارند و یا از تیزبینی برخوردار هستند. برای شکار پرنده ها و حیوانات کوچک بهتر است از سگ های شکاری استفاده شود که نسبت به جنبش و حرکت اشیاء حساس هستند و به عبارت دیگر اتفاقات اطراف خود را سریع می بینند. چنانچه برنامه شکار در منطقه ای باشد که محدودیت دید وجود دارد، مانند جنگل های انبوه، استفاده از سگ هایی که به شامه خود اتکا دارند مناسب تر خواهد بود. شما اطلاعات کافی در رابطه با بهترین سگ قدرجونی، هاسکی، سگ گریت دین و ... را می توانید از مجموعه سرزمین سگ ها دریافت کنید. 

بهترین نژاد سگ شکاری

بهترین نژاد سگ شکاری در ایران

سگ های شکاری زیادی در ایران وجود دارند که علاقه مندان به شکار از آنها استفاده می کنند. اما بهترین نژاد سگ شکاری در ایران معروف به سگ تازی است. استفاده از سگ های تازی در ایران قدمت زیادی دارد و از گذشته شکارچیان برای شکار آهو، گوزن و بزکوهی این نوع سگ را در طول شکار با خود همراه می کردند. در حال حاضر شاهد حضور این نوع سگ در شرکت ها و منازل هستیم و این نژاد از سگ، در بسیاری از مسابقات نیز شرکت داده می شوند.
سگ های تازی دونده های بسیار خوبی هستند و با سرعت خیلی بالایی می دوند. سرعت این سگ ها در زمان دویدن به حدی زیاد است که قادر هستند با اسب مسابقه دهند. گفته می شود وجه تسمیه این نژاد نیز به علت قدرت بالای تاختن آنهاست. از نظر شکل ظاهری، سگ های تازی به دو دسته پرمو و کم مو تقسیم بندی می شوند. به طوری کلی سگ های تازی در همه جای کشور ما به وفور یافت می شوند و به پنج دسته معروف تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • سگ تازی سلوکی که قدیمی ترین نژاد این سگ در کشورمان است.
  • سگ شرق ایران که در استان های سیستان و بلوچستان و خراسان بیشتر دیده می شوند و شباهت آن با نوع کرد سگ تازی زیاد است.
  • سگ تازی بلوچی که همان طور که از نام آن پیدا است در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان یافت می شوند.
  • سگ تازی کرد که در مناطق غربی و شمال غرب کشور در دسترس قرار دارند.
  • سگ تازی کوسه که در مناطق جنوب شرقی و جنوب غربی کشور وجود دارند و ویژگی شاخص آنها کم مو بودن آنها است.

بهترین نژاد سگ شکاری در دنیا

بهترین نژاد سگ شکاری در دنیا

تعداد سگ های شکاری مورد استفاده در دنیا قابل توجه است. بهترین نژاد سگ شکاری در دنیا عبارتند از:

  • پوینتز: این سگ انگلیسی از قدمت بسیار زیادی در دسته سگ های شکاری برخوردار است. البته برخی معتقد هستند که پوینتزها ابتدا در جنوب قاره اروپا وجود داشته اند و بعداً به انگلستان انتقال یافته اند. گاهی نیز به این سگ ها پوینتز اسپانیایی اطلاق می گردد. نکته قابل توجه در مورد این نژاد این است که سگ های پوینتز به تنهایی در شکار شرکت نمی کنند و حتماً باید به همراه سگ دیگری نظیر لارشر یا گری هوند باشند. این نژاد از سگ ها بسیار کم مو هستند و دندان های پر قدرتی دارند که به طور مرتب در یک ردیف قرار گرفته اند. پاها و گردن پوینتزها بلند است و بسیار مستعد ابتلا به بیماری هایی نظیر عفونت گوش، چشم گیلاسی، مشکلات تیروئید، کوتولگی و ... هستند. پوینتزها بیشتر در رنگ سفید دیده می شوند که روی آن لکه های جگری، نارنجی یا لیمویی وجود داشته باشد. البته سیاه و سفید نیز دیگر ترکیب رنگی است که یک پوینتز می تواند داشته باشد.
  • ستر: سگ های ستر به طور ذاتی از غریزه شکار برخوردار هستند و حتی در غیاب شکارچی نیز به خوبی از عهده انجام این کار بر می آیند. این سگ ها سر و صدای زیادی به راه می اندازند که از نظر برخی از افراد، بد و آزار دهنده به نظر می رسد. این سگ در زمان شکار، خیز بلندی بر نمی دارد و دلیل نام گذاری این نژاد نیز همین مسئله است. اگر چه این سگ ها اغلب سالم هستند و دچار بیماری نمی شوند، اما در صورت بروز ناراحتی ممکن است به کم کاری تیروئید، دیسپلازی آرنج، دیسپلازی مفصل ران وناشنوایی مبتلا شده باشند.

بهترین نژاد سگ شکاری در دنیا

  • آمریکن فاکس هاند: بهترین سگ شکاری در سراسر دنیا اختصاص به این نژاد دارد. این سگ ها نیاز به فعالیت زیاد دارند و در صورت تامین نشدن این امکان برای آنها، رفتارهای مخرب و پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهند. این حیوان آمریکایی جمجمه بلندی دارد که از نظر فرم ظاهری شبیه گنبد است. سینه پهن و گوش های بلند و کوچک از دیگر مشخصه های این سگ است. فاکس هاند آمریکایی اغلب در رنگ های قهوه ای و فندوقی دیده شده اند.

انواع نژاد سگ شکاری

سگ های شکاری یکی از پرطرفدار ترین انواع نژاد سگ ها هستند و می بایست پیش از خرید، با انواع نژاد آن ها آشنا شوید. برخی از انواع نژاد سگ شکاری سریع تر آموزش های موردنیاز را فرا می گیرند و به همین دلیل بهتر است آن ها را خریداری کنید.

یکی از انواع این نژادها سگ شکاری تازی است که برای شکار حیواناتی همچون آهو، گوزن و بز کوهی بسیار مناسب است. همچنین سگ شکاری تازی را می توان در خانه نگه داری کرد و از آن برای شرکت در مسابقات مختلف استفاده کرد. این سگ ها می توانند با حیواناتی از جمله اسب نیز مسابقه دهند و از آن ها جلو بزنند. برخی از افراد معتقدند که نام تازی از تاختن گرفته شده است و روی این سگ نام گذاری شده است. همچنین سگ شکاری تازی دو نوع کم مو و پر مو دارد و انواع نژاد سگ شکاری تازی در ایران به تازی شرق ایران، تازی کوسه، تازی سلوکی، تازی بلوچی و تازی کرد دسته بندی می شوند.

سگ شکاری دیگر با نام پوینتز شناخته می شود، قدمت نژاد این سگ بسیار طولانی است. نژاد این سگ به اروپا و انگلیس برمی گردد و این سگ ها به هنگام شکار نمی توانند تنها باشند و می بایست همراه سگ های شکاری دیگر همچون گری هوند و لارشر باشند. همچنین از ویژگی های مثبت سگ پوینتز، کم مو بودن آن است که باعث می شود ردی از خود بر جای نگذارد و همچنین دندان های آن ها بسیار تیز و قوی هستند و پاهای آن ها بلند است که باعث می شود بتوانند سریع تر بدوند و شکار خود را به دست آورند. سگ شکاری پوینتز نسبت به سایر سگ ها بیشتر مستعد بیماری است.

سگ شکاری ستر از دیگر نژادهای سگ شکاری معروف است. نام ستر به دلیل اینکه آن ها هنگام شکار خیز کمی می گرفتند روی آن ها قرار گرفت. سگ های شکاری ستر پر سر و صدا هستند و ممکن است دیگران را آزار دهد. این سگ ها غریزه شکار کردنشان بسیار بالا است و به همین دلیل به تنهایی می توانند این کار را به خوبی انجام دهند. این سگ ها نیز مستعد چند بیماری هستند.

سگ شکاری داکسهوند از دیگر سگ های شکاری است که می خواهیم به شما معرفی کنیم. این سگ ها با نام سگ داشهوند یا سگ سوییسی یا سگ ونی شناخته می شوند. سگ شکاری داکسهوند می تواند به مدت 14 سال یا بیشتر عمر کند و توانایی شکار حیوانات بسیار زیادی همچون خرگوش ها و یا گورخرها را دارد. البته این سگ نباید تنها بمانند زیرا خطرناک هستند و در صورت تنها ماندن وسایل و اشیاء در دسترس را می جوند. سگ داشهوند اگر به درستی تربیت نشود و آموزش نبیند، می  تواند به کودکان حمله کند و به آن ها آسیب بزند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید به وبسایت سرزمین سگ ها مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه