سگ شکاری

سگ شکاری به سگ هایی گفته می شود که عاشق شکار هستند و برای این کار آموزش دیده و پرورش یافته اند. یعنی نژاد خاصی از سگ ها برای این کار آفریده نشده اند و تنها آموزش است که از نوعی سگ، سگ شکاری می سازد. این سگ ها همراهان بسیار خوبی برای شکارچیان و صاحبانشان هستند و می توانند در موفقیت پروژه های شکار بسیار کمک کننده و موثر باشند. شما می توانید اطلاعات کافی در رابطه با بهترین سگ قدرجونی، دوبرمن، هاسکی، سگ گریت دین و ... را از مجموعه سرزمین سگ ها دریافت کنید. 

سگ شکاری چیست؟

شاید همه ما با شنیدن اسم سگ شکاری به دنبال نژاد خاصی از سگ باشیم که غریزه آنها شکار است؛ مثل سگ نگهبان که به طور ذاتی از خصوصیت محافظت از صاحب خود برخوردار است. باید بگوییم که طبیعت و جهان خلقت، گونه خاصی از سگ ها را برای شکار در نظر نگرفته است و انسان ها بر حسب تمایل خود و با تعلیم دادن سگ ها توانسته اند سگ های شکاری را تربیت کرده و به خدمت بگیرند. سگ های مناسب برای شکار را بدون توجه به نژادشان می توان به دو دسته تقسیم بندی نمود. گروه اول سگ های شکاری هستند که حس بویایی بسیار قوی دارند و برای پیدا کردن طعمه از بو کشیدن و شامه خود استفاده می کنند. این سگ ها دارای استقامت بدنی خوبی هستند اما سرعت عمل آنها زیاد نیست و بکارگیری از آنها در محیط هایی که المان های موجود در فضا موجب ایجاد محدودیت در دید شده اند، مناسب و مطلوب است. گروه دیگر سگ های شکاری، چشمان بسیار تیزبینی دارند و از حس بینایی خود برای ردیابی طعمه ها بهره می برند. در مواقعی که شکار جانوران کوچک مد نظر باشد، بهتر است از این نوع سگ ها استفاده شود.

سگ شکاری چیست؟

نژادهای سگی که به عنوان سگ شکاری به کار می روند کدامند؟

همان طور که گفتیم نژاد منحصر به فردی برای تعلیم و پرورش سگ شکاری معرفی نشده است اما به طور کلی استفاده از سگ های زیر می تواند به نتیجه بهتری بیانجامد.
انگلیش فاکس هوند: این نژاد از نظر ظاهری دارای پاهای نسبتاً بلندی است و چون بسیار اجتماعی است، باید در میان گله و هم نوعان خود زندگی کند و بودن در کنار اعضای یک خانواده می تواند برای او سخت باشد و منجر به افسردگی وی شود.

  • باست گریفون: این سگ برای زندگی در کنار انسان ها مطلوب است و می تواند خود را با شرایط زندگی به خوبی وفق دهد اما نیازمند انجام ورزش های روتین و منظم است تا سالم و قوی باقی بماند.
  • بلادهوند: این نژاد سگ دلسوز، امروزه بیشتر برای کشف بمب و مواد مخدر استفاده می شود اما در گذشته انسان را در موقع شکار همراهی می کرد.
  • امریکن فاکس هوند: این گونه از سگ ها دارای سینه پهن و جمجمه گنبدی شکل و بلند است. اگر امکانات و موقعیت لازم برای تخلیه انرژی این نژاد تدارک دیده شود، حیوانی آرام خواهد بود که با افراد بزرگسال و کودکان حاضر در پیرامون خود رفتار مناسبی خواهد داشت.
  • بیگل: بیگل در عین اینکه یک سگ شکاری عالی محسوب می شود، حیوان خانگی خوبی نیز هست. این نژاد برای زندگی در گله پرورش یافته است اما انسان های حاضر در محیط خود را نیز به عنوان عضوی از گله می پذیرد.
  • داکس هوند: داک هوند یا داش هوند نژادی از سگ ها هستند که از بدنی قوی و عضلانی برخوردار هستند. سر آنها بلند بوده و چشم های تیره رنگ و بادامی شکل دارند. شکل گوش های آنها بلند است و در مواقعی که نیاز به اعلام هشدار وجود داشته باشد، با تکان دادن آنها مسئله را به اطرافیان اعلام می کنند. این نژاد سگ بیشتر از 14 سال عمر کرده و اغلب به رنگ شکلاتی، قرمز، طلایی و مشکی دیده می شوند. احتمال آسیب رساندن این سگ به کودکان بسیار زیاد است.
  • افغان: این سگ دارای موهای بلند و خاصی است که برای شکار از حس بینایی خود بهره می گیرد.
  • گری‌هوند: این سگ بسیار سریع می دود اما خیلی زود خسته می شود و چنانچه به مدت ده دقیقه به طور پیوسته بدود، باید مابقی ساعات روز را استراحت کند.

نژادهای سگی که به عنوان سگ شکاری به کار می روند کدامند؟

تربیت سگ شکاری یا سایر سگ ها چه تفاوتی دارد؟

واضح است که تربیت سگ شکاری با دیگر انواع سگ تفاوت های چشمگیری دارد. به عنوان مثال یک سگ نگهبان نیازی به آموزش تیراندازی ندارد در صورتیکه این آیتم برای سگ های شکاری ضروری است. آموزش رد شدن از موانع به هنگام تعقیب و ردیابی شکار، پرواز دادن پرندگان و دیگر شکارها، کم کردن حساسیت سگ نسبت به صداهای بلند و ...، مواردی هستند که حتماً باید برای تربیت سگ شکاری در نظر گرفته شوند.
سگ شکاری باید بداند که چطور طعمه را از لانه خود بیرون بکشد یا اینکه به شنیدن صدای گلوله و تیر اندازی عادت داشته باشد. این گونه از سگ ها باید بدانند که در برخورد با موانع گوناگون چه رفتاری از خود نشان دهند.

اهمیت نژاد سگ شکاری

هر چند نژاد و اصالت سگ شکاری می تواند تاثیر زیادی در کیفیت نهایی سگی که برای این کار در نظر گرفته شده داشته باشد، اما قطعاً اهمیت نوع آموزش آن کمتر از گونه و نژاد است. چرا که می توان با استفاده از تجربه افراد خبره، تربیت سگ را به نحو بسیار مطلوبی پیش برد تا نتایج قابل توجهی حاصل گردد.

تربیت سگ شکاری یا سایر سگ ها چه تفاوتی دارد؟

قیمت سگ شکاری

همان طور که در بخش های قبل اشاره شد سگ های شکاری با استفاده از تربیت نژادهای گوناگون به وجود می آیند. پس بدیهی است که قیمت ثابتی را نتوان برای این شکارچیان پر قدرت و بی نظیر در نظر گرفت. در میان سگ های یک نژاد نیز تفاوت های زیادی وجود دارد و برخی از سگ ها نسبت به دیگر همنوعانشان به وضوح برتر هستند. پس حتی در میان سگ های یک نژاد نیز نمی توان سگ های شکاری را با یک بهای ثابت قیمت گذاری کرد.

تصاویر سگ شکاری

در ادامه تصویر انواع محبوب سگ های شکاری که عملکرد بهتری داشته اند، برای آشنایی علاقه مندان ارائه می شود تا افراد با شکل ظاهری گونه های مختلف این حیوانات نیز آشنا شده و بتوانند بهترین سگی را که برای آنان ایده آل است، از سرزمین سگ ها خریداری نمایند.

تصاویر سگ شکاری

نوشتن دیدگاه