درایو توانایی و تمایل سگ، برای نشان دادن الگوی رفتاری خاصی در مواجهه با محرک های خاص است. درایو سگ توسط این محرک های خاص آزاد شده و سگ به روشی معمولی و قابل پیش بینی بروز می دهد که با نوع محرک خاص مرتبط است.
درایوها را می توان از طریق تجربه (مانند آموزش، محیط و غیره) تقویت یا کاهش داد، اما نمی توان آنها را ایجاد یا حذف کرد.
به طور سنتی در ادبیات سگ کار، به عنوان یک پاسخ غریزی به محرک ها و موقعیت های خاص تعریف می شود.
درایو به طور دقیق و واضحتر اینگونه می توان تعریف کرد: تمایل و کشش و اشتیاق به انجام یک رفتار خاص در زمینه یا موقعیت خاص.
اغلب، مردم به طور کلی در مورد درایو سگ‌ها اشاره می‌کنند و گاهی اوقات این مسئله می‌تواند گیج کننده باشد. درایو می‌تواند مربوط به هورمون‌های یک سگ باشد یا یک مسئله ژنتیکی و یا حتی یک تقابل بین جسم و ذهن سگ. در کل مسئله‌ایست که مربوط به سلامت سگ می‌گردد. بسیاری از متخصصان ممکن است تعاریف و برداشت های متفاوتی از درایو داشته باشند و توضیح دهند. در زیر لیستی از برخی از درایوها و توضیحات متفاوتی که درایو یک سگ ممکن است داشته باشد آورده شده است. برخی از متخصصان، درایوها را به عنوان تکانه‌های ناخودآگاه و بیولوژیکی تعریف می‌کنند که عملکردهای حیاتی مهمی را انجام می‌دهند. آنها در واقع تجلیِ فیزیکیِ شخصیت و انرژی سگ هستند. اینکه سگ چگونه چیزها را می‌بیند و به آنها واکنش نشان می‌دهد.
برای شناخت بهتر سگ خود، هر یک از این درایوهایی که در زیر قرار داده شده است را، در مقیاس ۱ تا ۱۰ و تقریبا به فاصله زمانی هر ۶ ماه یک بار رتبه‌بندی و ثبت کنید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید که چگونه سگ خود را به بهترین شکل ممکن آموزش دهید .

درایو فعالیت Activity Drive
سگهایی که در این نوع دسته قرار میگیرند دارای فعالیت و تکاپوی بسیار بالایی هستند که اگر به درستی خروجی نداشته باشند مخرب شده و به راحتی خسته می‌شوند. آنها به تحریکات ذهنی و جسمی زیادی نیاز دارند تا تمام انرژی خود را تخلیه کنند.
این سگ‌ها عاشق کار کردن و مشغول بودن هستند. یکی از ویژگی‌های مربوط به این درایو هیجان در هنگام کار است . سگ‌های پرانرژی با فعالیت‌های بالا مانند یک خرگوش پر انرژی هستند. سگ‌هایی که این درایو در آنها کمتر است به دید یک سگ تنبل در نظر گرفته می‌شوند.

درایو بازی Play Drive
تمایل به انجام فعالیت‌های بدنی با صاحب خود یا سگ‌های دیگر است که بیشتر در توله سگ‌ها مشاهده می‌شود و در برخی از سگ‌ها این میل در بزرگسالی نیز رشد می‌کند. بازی کردن یکی از نشانه‌های اصلی این درایو است. همچنین ضربه زدن با دهان ، چیزی را کشیدن، پنجه کشیدن روی زمین از دیگر نشانه هاست. سگ‌هایی که اجتماعی و با اعتماد به نفس هستند و رفتاری دوستانه با سایر سگ‌ها و انسان‌ها دارند بیشتر می‌توانند این میل و درایو را در بزرگسالی حفظ کنند. بازی‌هایی که با اشیا و اسباب بازی‌های سگ انجام می‌شود نیز در این دسته قرار دارند. بعضی سگ‌ها اغلب اسباب بازی‌های خود را به پیش صاحب خود می‌آورند، که نشان دهنده آن است که می‌خواهند با هم بازی کنند. این سگ‌ها که دارای این نوع درایو هستند اغلب نیاز به توجه بیشتری دارند.

درایو آلفا ، تسلط یا درایو رتبه Alpha, Dominance or Rank Drive
سگ‌هایی که در این درایو قرار می‌گیرند تمایل به رهبر بودن دارند. اگر سگی غیر از خودشان در یک خانه زندگی کند، تمایل به تسلط داشتن بر آنها دارد . این سگ‌ها اغلب با بقیه سگ‌ها به صورت تهاجمی رفتار می‌کنند. سگی با این حالات ممکن است صاحب خود را برای تسلط پیدا کردن روی آن، به چالش بکشد. آموزش آرام بودن به این سگ‌ها اغلب دشوار است . زیرا این حرکت یک وضعیت تسلیم برای او تلقی می‌شود. سگ‌های دارای این درایو همیشه به عنوان سگ مسلط شناخته می‌شوند . سگ‌هایی با درایو آلفا هم در نر و هم در ماده مشاهده می‌شوند. حتی در سنین بسیار پایین. خانواده‌هایی که از این نوع سگ دارند باید تسلط کامل بر روی آن داشته باشند.

درایو کناره گیری یا راحتی Avoidance or Comfort Drive
سگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند باید از ناراحتی، فشار، رویارویی، درد، خطر و غیره اجتناب کنند تا به راحتی و ایمنی برسند. این گونه سگ‌ها نیاز به آموزش جهت تقویت نقاط مثبت خود دارند.

درایو دفاعی Defense Drive
سگ‌هایی که در این دسته قرار دارند هنگامی که احساس کنند چیزی اشتباه است، در حالت جنگی یا حالت گریز قرار می‌گیرند. در حالت گریز، ترس و همچنین عدم اعتماد به نفس، نیروی محرکه اصلی آن خواهد بود. از نشانه‌های حالت گریز، عقب نشینی کردن سگ ، خم شدن و یا پنهان شدن پشت صاحب خود است. در شرایط شدیدِ ترس، غدد مقعدی ، درست زمانی که سگ به حالت گریز می‌رسد بیرون می‌زند. سگ‌هایی که در این حالت هستند بسیار استرس داشته و ناراحت هستند و آن وضعیت را به عنوان زندگی یا مرگ تلقی می‌کنند. اگر خطر یا تهدید از بین نرود، سگ‌ها در نهایت فرار می‌کنند و یا یک رفتار اجتنابی نشان می‌دهند. سگی که در گوشه قرار دارد، به راحتی می‌تواند از روی ترس گاز بگیرد.
در حالت دفاعی و جنگ، سگ‌ها از چیزی که احساس می‌کنند متعلق به آنهاست محافظت می‌کنند، به خصوص اگر احساس خطر کنند. مثلاً اگر سگی هنگام نزدیک شدن یک سگ یا شخص ناآشنا به صاحب خود، در مقابل صاحب خود قرار گیرد، این یک نوع محافظت است. نکات دیگری از زبان بدن نیز وجود دارد. مانند: حالت قوز کرده، دم خمیده به زیر، دندان‌های باز و گوش‌ها به عقب رانده شده، خیره شدن . اینها حرکاتی است که باعث می‌شود سگ دشمن را بیرون کند و از قلمرو، دارایی‌ها، فرزندان یا اعضای خانواده خود محافظت کند. حفاظت، طبق تعریف خود، مستلزم وجود یک تهدید آشکار و قابل شناسایی است.

درایو کاوش Exploring Drive
این درایو همان درایو کنجکاوی است که سگ‌ها باید با حواس خود محیط و محیط اطراف خود را کشف و جستجو کنند. این‌ها شامل مواردی مانند بینایی، صدا ، شنوایی، لامسه، طعم و بو می‌باشد. سگ‌های ردیابی، جستجو و نجات از درایو کاوش قوی‌تری برخوردار هستند.

درایو مبارزه Fight Drive
سگ‌هایی با این درایو عاشق مبارزه فیزیکی هستند. آنها از چالش مبارزه لذت می‌برند. این درایو شبیه به انسان‌هایی است که از شرکت در ورزش‌های رزمی لذت می‌برند و در آن قدرت، استقامت، اعتماد به نفس و شجاعت خود را آزمایش می‌کنند. هرچه سگ در نبردهای بیشتری پیروز شود، درایو آن بیشتر می‌شود. حتی اگر آسیب ببینند و دچار درد شوند، به مبارزه ادامه می‌دهند. سگ های پلیس باید این درایو را داشته باشند. سگ باید از خودش بسیار مطمئن باشد.

درایو غذا Food Drive
وقتی سگ‌ها عاشق خوردن و آشامیدن هستند، دارای این نوع درایو می‌باشند . سگی که دارای درایو غذای بالایی است، معمولاً بیشترِ هر چیزی را که به آن می‌دهید، می‌بلعد . حتی گاهی بدون جویدن . آنها به سرعت غذا می‌خورند و به نظر می رسد که غذا و آب خود را می بلعند. وقتی به آنها غذایی داده می شود با هیجان گاز می گیرند. صاحبانی که دارای سگ با این نوع درایو می‌باشند می‌توانند رفتارهای سگ خود را با انگیزه و اشتیاق به غذا کنترل کنند .سگهایی که میل غذای کمی دارند، ناخنک زن هستند. اغلب خوراکی را روی زمین می‌اندازند و ابتدا آن را بو کرده و بررسی می‌کنند یا حتی وقتی گرسنه نیستند آن را ترک می‌کنند.

درایو آزادی Freedom Drive
این درایو برای سگی است که به نظر می‌رسد می‌خواهد هر طور که دوست دارد کارها را انجام دهد. این سگ ، خواهان استقلال است. آن می خواهد دارای آزادی جسمی و ذهنی برای انجام هر کاری که دوست دارد باشد. خیلی مهم است که صاحبان این گونه سگ‌ها، سگ خود را با آموزش کنترل کنند. هرچند آموزش سگ‌های دارای درایو آزادی، دشوارتر است.

درایو گله ( جمع بودن) Herding Drive
این درایو از غریزه و میل طبیعی سگ استفاده می‌کند تا همه چیز را در کنار هم و تحت کنترل و چشمان مراقب خود نگه دارد. دلتنگی، زمانی که صاحب سگ در حال دور شدن است، یکی از ویژگی‌های رایج این درایو است. سگی که گروهی از گوسفندان را به داخل آغل راهنمایی می‌کند، نمونه خوبی از این درایو است .سگهایی که این درایو را دارند، اغلب وقتی یکی از اعضای خانواده اتاق را ترک می‌کند، در حالی که سایر اعضای خانواده در اتاق می‌مانند، ناراحت و حتی مضطرب می‌شوند.

درایو شکار Hunt Drive
در این درایو، هدف، گرفتنِ یک طعمه، به قصد خوردن غذا یا ارضای غریزه شکار و یا تمرین مهارت‌های شکار است. جستجو، تعقیب، گاز گرفتن، کشتن یا خوردن طعمه یا یک شی از خصوصیات این درایو می‌باشد.

درایو مادری Maternal or Parental Drive
درایوی است که به ماده‌ها نسبت داده می‌شود. مادرانی که از بچه‌های خود مراقبت می‌کنند. سطوح مختلفی از این درایو در مادرانی که توله‌هایشان را از بدو تولد تا زمانی که آنها آماده ترک مادر شوند بزرگ می کنند، وجود دارد که شامل محافظت، تغذیه، پرورش، آموزش و انضباط توله سگ‌ها می‌باشد . مادران تاثیر زیادی بر رفتار توله‌هایشان در بزرگسالی دارند.

درایو اجتماعی بودن Pack Drive
سگ هایی با این درایو تمایل زیادی برای بودن در کنار اعضای گروه و خانواده خود دارند. آنها اغلب همه جا از صاحبان خود پیروی می‌کنند و مرتبا به دنبال جلب توجه و محبت آنها هستند. سگ هایی با درایو اجتماعی بالا، ممکن است دچار مشکلات اضطراب از تنهایی و جدایی شوند. آموزش این نوع سگ‌ها بسیار آسان است. زیرا سگ مشتاقانه برای محبت و ستایش تلاش می‌کند. آنها خوشحال می‌شوند و دمشان را تکان می‌دهند و با شنیدن صدای شما هیجان زده می‌شوند.

درایو جنسی Sex Drive
این درایو در مورد تولید مثل و جفت‌گیری برای هر دو مورد نر و ماده می‌باشد. سگ نر در زمان تمایل جنسی، می‌تواند بوی سگ ماده را از کیلومترها دورتر استشمام کند و برای برطرف کردن نیاز خود می‌تواند از خانه فرار کرده یا نافرمانی کند یا حواسش پرت شود و پرخاشگرانه رفتار کند و به دستورات صاحب خود عمل نکند. می‌توانند برای رسیدن به سگ ماده شروع به حفاری یا پریدن از روی نرده‌ها کنند و یا اگر از طریق طناب بسته شده باشند شروع به جویدن آن کنند.
یک سگ ماده در زمان تمایلات جنسی، بوهای قوی تری از خود منتشر می کند، به گونه ای که می تواند خواستگاران را از فاصله ی سه مایلی به خود جذب کند. در این مدت ادرار او حاوی هورمون ها و فرمان هایی است که سگ نر به راحتی می تواند بوی آن را از فواصل دور تشخیص دهد. سگ ماده شروع به علامتگذاری در نقاط مختلف از داخل و خارج خانه می کند، که نشان دهنده ی پذیرش او برای جفت گیری است. ماده ها در این زمان رفتارهایی دارند که در زمان های عادی از خود نشان نمی دهند. آنها معمولا عصبی و آشفته شده و به راحتی تحریک می شوند.

درایو فرمانبرداری Subordinate Drive
سگهایی با این درایو سگ‌های مطیعی هستند. آنها پیرو هستند و ترجیح می‌دهند شخص دیگری مسئول آنها باشد. آنها قدرت را به چالش نمی‌کشند. هرچه این درایو بالاتر باشد سگ مطیع‌تر است. برخی از آنها اغلب به پشت می‌چرخند و شکم خود را آشکار می‌کنند و ممکن است دچار مشکلات عدم کنترل ادراری بشوند. سگ هایی با این درایو در برقراری تماس چشمی راحت نیستند.

نوشتن دیدگاه